ER DU VILD MED MATEMATIK?

Elsker du at give dine elever matematiske aha-oplevelser?

Og kan du føle gnisten, når dine elever kan se meningen med matematikken?

Hos Alinea elsker vi matematik – og det er vi ret sikre på, at du også gør. Og vi vil gerne være med til at gøre Danmarks elever lige så vilde med matematik.

Derfor vil du her på siden komme til at møde dem, der forsker i matematikken. Dem, der har gjort matematikken til deres levevej. Og selvfølgelig dem, der underviser i matematik, og som deler konkrete tips lige til at tage ind i din undervisning.

Temaer

TEMA

Modellering

Få styr på modellering
Matematisk modellering er en af de seks kompetencer, som elever skal lære at arbejde med allerede fra indskolingen. Men mange lærere finder det svært at undervise i denne kompetence.

I dette tema sætter vi fokus på, hvordan du kan undervise i modellering, og hvad der skal til for at lykkes.

God fornøjelse!

TEMA

Konkrete materialer

Matematik er noget, man bygger, drejer og rører ved.
Konkrete materialer er en god vej til at forstå abstrakt matematik, lyder det. Men gør det en forskel, når elever lærer gennem hænderne?

Læs vores tema om konkrete materialer.

TEMA

Matematikangst

Har du elever, der er bange for matematik?
Elever, der skal på toilettet mange gange i løbet af en time. Som glemmer bøgerne derhjemme, som hyperventilerer og sidder helt stive og fastlåste.

Læs om, hvordan du spotter elever med matematikangst, og hvordan du hjælper dem.

TEMA

Sproget i matematik

Lær dine elever at tale det matematiske sprog
I disse år er der stort fokus på mundtlighed og sprog i matematik – og vi ved godt, hvor vigtigt det er.

Men hvordan griber du arbejdet med sproget an i praksis? Og hvad giver det dine elever?

TEMA

Undersøgende matematik

Undersøgende matematik kan virke eksotisk og uoverskuelig. Men det behøver ikke være sådan.

Læs om, hvordan du kommer i gang med den undersøgende tilgang – og hvor meget det giver eleverne.

TEMA

Skab en sund fejlkultur

Tør dine elever lave fejl i matematik?
Det er menneskeligt at fejle – og fejl er faktisk et kæmpe potentiale for elevers læring – også i matematik.

Men hvordan skaber vi en kultur, hvor eleverne tør fejle – og hvor fejl er en kilde til læring? 
Og hvilken forskel gør det for elevernes motivation og læring i matematik?

TEMA

Regnestrategier

Sådan kommer du i gang med regnestrategierne
Vi ved godt, at regnestrategier er vigtige, men hvordan får vi dem gjort til en naturlig del af undervisningen? Og meningsfulde for eleverne?

Læs med her, og få idéer til, hvordan du kommer godt i gang med regnestrategierne og lærer børnene at arbejde kreativt og strategisk.

TEMA

Hvorfor skal jeg lære matematik?

Hvad skal jeg bruge det til?
Det er ikke kun i matematikundervisningen, at spørgsmålet optræder, men det optræder langt hyppigere her end i andre fag. En del af svaret er at forbinde undervisningen til elevernes hverdag.

Læs om, hvad du kan gøre for at styrke motivationen og dermed medvirke til, at spørgsmålet besvares, inden det formuleres.

Læs også

ARTIKEL

Kunsten at blive god til ligninger – ikke efterligninger

’Building Thinking Classrooms’ udfordrer gamle normer og anviser nye måder at undervise i matematik. Målet er at styrke elevernes evne til at reflektere selvstændigt – ikke til at kopiere læreren.

ARTIKEL

Dorte ser matematik alle vegne

Matematik behøver ikke skulle ”bruges til noget”. Det er værdifuldt i sig selv at undersøge verden og give nysgerrigheden frit spil, mener Dorte Vestergaard Hansen. Mød en lærer, som spiser matematik til aftensmad, ser systemer i fliserne på Strøget og prøver at smitte sine elever med trangen til at undersøge.

ARTIKEL

Grebet af matematik

Mød tre lærere, som hjælper elever og kolleger med at gøre matematik spændende og tilgængeligt – også for elever, der har svært ved faget.

ARTIKEL

"For mig er teknologiforståelse det allervigtigste fag i skolen lige nu"

Det er helt afgørende, at matematikken er på plads, før man kan arbejde med det nye fag teknologiforståelse, som lige nu er i gang i en forsøgsordning på 46 skoler. Det mener matematiklærer og -vejleder på Lindevangskolen på Frederiksberg Lis Zacho, der følger forsøgsfaget tæt og fortæller, at det også betyder ændringer i matematikfaget

ARTIKEL

Der er ingen modsætning mellem bøger og tablets

Som forfatter til matematikbøger og udvikler af digitale undervisningsforløb for forlaget Alinea har Mie Bang, lærer på Antvorskov Skole ved Slagelse, et ben i hver lejr. Hun mener, at bøger og digitale undervisningsforløb har hver deres styrke og tilsammen gør undervisningen bedre.

ARTIKEL

Kunsten at tegne matematikken

Det er vigtigt, at der er fuld fart på farverne, og at eleverne kan genkende sig selv i bøgernes karakterer. Men hverken tegninger eller grafik må tage opmærksomheden fra opgaverne i matematiksystemet Format. Det er en balancegang, som illustrator Pernille Mühlbach og grafiker Henriette Andresen er stolte over at mestre.

ARTIKEL

4 spørgsmål om kompetencebaseret undervisning

Kompetencebaseret undervisning er kommet for at blive. Men hvad er egentlig fordelen ved den, og hvordan kommer man i gang? Vi har spurgt en af arkitekterne bag kompetencerne lektor i matematikkens didaktik ved DPU Tomas Højgaard.