“Vi stoler på, at hvis vi selv synes, det er fedt, så synes børnene det også”

Dato 02/04-2019

Forfatter Hans Henrik Rasmussen

Forfatter Lars Kramhøft og tegner Tom Kristensen har et unikt samarbejde, som nu resulterer i deres tredje bog, Portal. Det er en science fiction-fortælling, der blandt ander byder på en gal videnskabskvinde, parallelle universer og en hjort med tre øjne, der kan forvandle sig til en scooter.

nullFoto: Martin Stampe

”Jeg så et billede af en forstørret bændelorm, og så sendte jeg det til Tom,” fortæller forfatter Lars Kramhøft.

Sammen med tegner Tom Kristensen er han i år aktuel med tegneserien Portal, der henvender sig til børn på mellemtrinnet. Billedet af den forstørrede bændelorm skulle danne inspiration for historiens særlige monstre, de såkaldte Anti-kroppe, som i Tom Kristensens streg endte med også at trække på de store, langlemmede, menneskelignende monstre fra japanske mangategneserier.

Det er Lars Kramhøft og Tom Kristensens tredje tegneserie sammen, og som eksemplet viser, har de to opbygget et godt og kreativt samarbejde, som ikke er helt almindeligt.

”Lars er animatoruddannet fra Viborg, så han laver layouts på alle sider, og så tegner og farvelægger jeg. Til sidst sætter Lars teksten ind, så han er en del mere inde over, end forfattere plejer at være. Det fungerer rigtig godt, for nu kender vi hinanden godt,” fortæller Tom Kristensen. Lars Kramhøft følger op:

”Ja, vi overlapper ret meget. Vi har jo arbejdet sammen før og har fundet frem til en arbejdsgang, hvor vi mødes, og jeg fortæller om min idé, og vi brainstormer sammen. Så skriver jeg et manuskript og ping-pong’er også med Tom undervejs. Så laver jeg en skitse til siderne med paneler og synsvinkler – jeg prøver at gøre så meget af arbejdet, jeg kan, fordi det store arbejde jo er at tegne det hele, og på grund af min uddannelse har jeg en meget god følelse med at lave en skitse, som Tom så kan lave til en meget, meget federe tegning. Tom er også en rigtig dygtig historiefortæller, så vi supplerer hinanden rigtigt godt.”

BRYD MED KLICHEERNE

Et andet eksempel på deres samarbejde er en af Portals vigtigste karakterer, hovedpersonen Rasmus’ tante – en stilet, børnefjendsk kvinde med klap for øjet.

”Vi talte om, at det skulle være en gal videnskabsmand, men så fandt vi på, at det var sjovere, hvis det var en kvinde – og hun kunne godt være mere stilet end den almindelige forskertype,” fortæller Tom Kristensen.

”Vi synes begge to, det er vigtigt at bryde med de alt for stereotype karakterer og at bryde med genrernes klicheer.”

”Vi synes begge to, det er vigtigt at bryde med de alt for stereotype karakterer og at bryde med genrernes klicheer,” siger Lars Kramhøft. ”Så i stedet for den klassiske gale videnskabsmand er der denne her kvinde, som er lidt bad ass og egentlig ikke særlig venlig. Det var en sjov dynamik at arbejde med den her dreng og hans tante, der ikke rigtig gider ham.”

”Og med hensyn til klappen for øjet,” tilføjer Tom Kristensen, ”så er det jo også en reference til Odin, som gav sit ene øje for viden, og samtidig har hun denne her Hjort 2000, som har et tredje øje i panden, og vi hinter lidt til, at det måske er tanten, der har givet den sit ene øje.”

”Vi synes jo også, der skal være noget humor,” forklarer Lars Kramhøft, ”så den her Hjort 2000 kan både afspille hologrammer og lave sig om til en scooter.”

STEEN & STOFFER OG DA VINCI

De to har fælles inspirationskilder. Tom Kristensen nævner Steen & Stoffer, som en af de tegneserier, der i sin tid gav ham lysten til at tegne, og Lars Kramhøft nævner samme tegneserie som en specifik inspirationskilde til Portal.

“Det er ligesom i teatret; man må godt overdrive lidt for at få den rigtige dynamik.”

”Den er inspireret af amerikanske tegneserier og tegnefilm som Steen & Stoffer og Rick & Morty, som er serier, der leger med ideer fra science fiction på en skæv og humoristisk måde. For eksempel havde jeg i baghovedet de klassiske striber fra Steen & Stoffer, hvor Steen leger, at en papkasse er en maskine, der kan skabe uendelige kopier af ham.”

nullFoto: Martin Stampe

Tom Kristensen fortæller, at han også henter inspiration fra billedkunsten, blandt andet kunstnere som Edward Munch og Egon Schiele.

”Derudover har jeg altid været glad for Da Vinci og de gode renæssancekunstnere. Den der overdrevne kropsting, de har kørende, med lidt for store hænder og et lidt for stort drej i kroppen for at skabe dynamik, det er også noget, jeg bruger i mine tegninger. Det er ligesom i teatret; man må godt overdrive lidt for at få den rigtige dynamik.”

Tom Kristensen fortæller, at Portal adskiller sig fra deres to første bøger, Made Flesh og Fandenivoldsk, på to vigtige måder, som også har betydning for hans måde at tegne den på: Den er målrettet børn, og det er science fiction.

“Hvis jeg selv har det sjovt med det, så skal de unge nok også synes, at det er fedt.”

”Det er ret nyt for mig både at arbejde med science fiction og at have børn som målgruppe. Jeg tegner den lidt renere i stregen, fordi den skal være lidt mere forklarende, når det er til børn, end når det er til voksne. Så man kan sige, at jeg ikke har så mange kunstneriske friheder i den her som i de andre. Det er jo ikke sikkert, at de børn, som læser den overhovedet har læst tegneserier før, så jeg holder den lidt mere stringent, uden på nogen måde at tale ned til dem – for det, tror jeg, er meget vigtigt at undgå. Men ellers så tror jeg, at hvis jeg selv har det sjovt med det, så skal de unge nok også synes, at det er fedt.”

PARALLELLE UNIVERSER FOR BØRN

Det er også Lars Kramhøfts første sci-fi-tegneserie og hans første til børn. Ligesom Tom Kristensen fortæller han, at det også har betydet, at der er tonet lidt ned for det eksperimenterende, men derudover har han samme udgangspunkt som sin samarbejdspartner.

”Jeg tænker egentlig mest på mig selv. Jeg skal selv synes, det er fedt. Det er det, jeg går efter. Og så kommer der nogle lidt mere pædagogiske ting ind over senere, hvor Andreas, vores redaktør, hjælper til. Så det er ikke, fordi jeg tænker vildt meget over, hvad børn i den her alder synes er fedt. Jeg synes selv, jeg har et rimeligt barnligt sind på nogle punkter, så hvis jeg synes, det er fedt, tror jeg, det holder. Men jeg er også bevidst om, at det skal kommunikeres og formidles på en måde, så det fungerer for læseren. At vi skal tage læseren i hånden og lidt lære dem, hvordan det her skal læses.”

nullFoto: Martin Stampe

Som et eksempel på, hvor Portal tager læseren lidt mere i hånden, nævner Lars Kramhøft der, hvor tanten skal forklare noget videnskabeligt for Rasmus.

”Der har jeg skrevet scenen, så der er en tavle, som hun tegner på imens. På den måde er der en illustration sammen med teksten. Der er på et tidspunkt også flere forskellige parallelle universer og dermed parallelle udgaver af hovedpersonen, og her kan teksten alene virke forvirrende, men så går tegningen ind og hjælper.”

Tom Kristensen fortæller her, at han netop med selve farvelægningen sørger for at gøre det lettere for børnene at følge med ved simpelthen at kæde specifikke farver sammen med specifikke karakterer.

DET GIVER MENING

På samme måde forklarer de begge, at det er meget vigtigt, hvordan man laver hele sidekompositionen.

”Den skal hjælpe med at føre læseren igennem,” siger Lars Kramhøft, ”og ligegyldigt hvor fede tegningerne er, vil læseren bruge mere tid på at læse teksten, så det er rigtig vigtigt, hvor taleboblerne er placeret. En af grundene til, at Tintin er så populær, er, at Hergé er så god til hele tiden at føre os videre til næste side, så man bliver ved med at bladre videre. Så det er noget af det, jeg gør meget ud af.”

Både Lars Kramhøft og Tom Kristensen faldt som børn selv først og fremmest for tegneserier, og derfor er de begge glade for med Portal at prøve at gøre den verden tilgængelig for flere børn.

”Jeg synes, det er fedt at være med til at give børn, der måske ikke er så vilde med at læse, noget fedt og være med til at hive dem ind i den her verden.”

”Jeg synes, det er fedt at være med til at give børn, der måske ikke er så vilde med at læse, noget fedt og være med til at hive dem ind i den her verden,” siger Lars Kramhøft og fortsætter.

”Som barn var jeg også glad for at læse bøger, men det var tegneserier, der var det fede. Så jeg synes, det er fedt at være med i sådan et projekt, som forhåbentlig kan give flere børn lyst til at læse. Det giver stor mening for mig.”

Portal er en sci-fi-tegneserie i Alineas Rød Læseklub, som er målrettet læsere fra 8. år.

BLÅ BOG

Lars Kramhøft, forfatter

  • Uddannet fra The Animation Workshop i Viborg.
  • Har sammen med Tom Kristensen lavet den grafiske roman Made Flesh, der vandt Årets Danske Horrorudgi- velse 2013 og cross media-værket Fandenivoldsk. Har desuden skrevet børnebøger som Rakkerpak, Dæmonernes spil og Bionic samt ungdomsromanen Djævlens hjerte.
  • Lars Kramhøft arbejder også som freelanceillustrator for en række forskellige forlag og underviser i at skrive på Københavns Kommunes Ungdomsskole.
BLÅ BOG

Tom Kristensen, illustrator

  • Uddannet fra Viborg Tegneskole og Illustrationslinjen på Designskolen i Kolding.
  • Har sammen med Lars Kramhøft lavet den grafiske roman Made Flesh, der vandt Årets Danske Horrorudgivelse i 2013, og cross media-værket Fandenivoldsk. Har desuden illustreret en række børnebøger, blandt andet Emil Blichfeldts Roboys 1-3 og Vintersjæl-serien.
  • Har desuden tegnet og skrevet bogen Martin om Martin Luther, der udkom sidste år.