Søg

Søgeresultater (264)
Dato
Tema
Type

Styrkebaseret pædagogik

På basis af positiv psykologi er det denne artikels formål at skitsere en forståelse af de sociale relationers betydning for læring. Først præsenteres centrale elementer i teorigrundlaget, hvorefter flowtænkningen og…

Pædagogiske tilgange
Artikel

Naturfag i skolegården og i arkitekturen

Nogle skoler udnytter bevidst fællesarealerne ude og inde som inspiration i naturfag og matematik. I denne artikel præsenterer vi nogle eksempler på utraditionelle objekter, som kan indgå i en ”naturfagspark”…

Fysisk læringsmiljø
Artikel

Mediated Strategic Coaching

Metoden Mediated Learning Experience er udviklet af den israelske professor Reuven Feuerstein, og bruges til at understøtte børns læring, ofte i specialpædagogiske sammenhænge. I denne artikel gives et bud på,…

Ledelse
Artikel

Elevspørgsmål for meningsfuld undervisning og læring

Elever bombarderes med spørgsmål. Lærerens spørgsmål i timen, kontrol-spørgsmål i lærebøgerne og testspørgsmål ved prøver og eksamener. Men hvornår får eleverne selv lov til at stille spørgsmål? Hvornår og hvordan…

Læringsmiljø
Artikel

Didaktionslæring

Udfordringerne i de moderne institutioner er mange. Inklusionsarbejdet, herunder skabelsen af differentierede læringsmiljøer, er et godt og velkendt eksempel på en højaktuel og kompleks udfordring. Denne artikel giver et bud…

Særlige behov
Artikel

Videnskabsteori – relevant i skolens naturfagsundervisning?

I videnskabsteorien stiller man spørgsmål som: Hvad er naturvidenskab? Hvor sikker er vores viden om verden? Hvordan udvikler denne viden sig over tid? Findes der én eller flere metoder som…

Læringsteorier og -metoder
Artikel

Lederens coachingkompetencer, skoleudvikling og elevens læring

Denne artikel har fokus på coaching som en væsentlig faktor i udviklingen af lærerens kompetencer. Den ser på den sammenhæng, der er mellem coaching af lærerne og elevudbyttet. Artiklens fokus…

Ledelse
Artikel

“Du ved ikke hvad du har forstået før du kan sætte ord på det”

Mikroopgaver er små skriveopgaver, der kan lægges ind i en normal undervisningstime. Øvelsen egner sig til naturfag. De små opgaver kræver minimal forberedelse, og behøver ikke tage mere end 5-10…

Aktiv undervisning
Artikel

Kan uformelle læremiljøer bruges som læremidler i naturfag?

Med udgangspunkt i et udviklingsarbejde om læremidler diskuteres, om et såkaldt ”uformelt læremiljø” som Danfoss Universe Oplevelsespark kan bruges som læremiddel i naturfag i folkeskolen. Artikel er bragt i UNGE…

Aktiv undervisning
Artikel

Børn, natur og læring

Institutionaliseringen af barndommen er øget næsten eksponentielt siden 1970’erne. Børnene er for alvor kommet ”ind at sidde”. Det præger deres udvikling og læring. I stedet for at lære af livet,…

Trivsel
Artikel