Sæt skolen i spil med Tore Neergaard Kjellow

Dato 07/04-2017

Forfatter Anders Schunk

Når dine elever gang på gang er blevet dræbt af det samme monster, så opdager mange af dem, at de rent faktisk kan bruge procentregning til at regne ud hvilken livsgivende drik, der vil give dem størst chance for at overleve videre i spillet. Derfor vil de sandsynligvis gå mere engageret til undervisningen i næste matematiktime for på den måde at få de kompetencer, der giver dem de største fordele i kampen mod monstre, skeletter og tohovedede drager. Pointen er her, at spillet kan gøre dine elever til bedre studerende, og samtidig kan det at studere gøre dine elever til bedre spillere.

I denne uge har vi sat os ned med Tore Neergaard Kjellow, der de sidste 16 år har arbejdet med at kombinere spil og læring. Først som pædagog i specialundervisningen og i dag som medejer af konsulentfirmaet Skolen i spil, som Tore driver i samarbejde med lærer Stine Melgaard Lassen.

Snakken med Tore tager udgangspunkt i en spilbaseret undervisningsmetode, som Tore og Stine har udviklet i forbindelse med deres arbejde på Columbusskolen i Skanderborg Kommune.

Det handler om at bruge kommercielle underholdningsspil som en meningsfuld kontekst til alt det, eleverne skal lære i skolen.

En kontekst, der gør det mere relevant for eleverne at engagere sig i skolens fag og som desuden styrker nogle af de andre kompetencer, som kan være gode at lære i livet. Det kan f.eks. være multitasking, samarbejde og kommunikation.

Tore og Stine har igennem årene haft så gode resultater med deres metode, at det har vagt opmærksomhed ind i forskerverden. Sammen med lektor og ph.d. Thorkild Hanghøj fra Aalborg universitet, er de i gang med forskningsprojektet Sæt skolen i spil, som er støttet med forskningsmidler på 4,2 millioner kroner fra Egmontfonden.

Hør i denne podcast mere om hvordan forskningsprojektet undersøger inklusionspotentialet ved den spilbaserede undervisningsmetode samt hvordan Tores elever efter at have arbejdet med spil i undervisningen havde en fremgang i den nationale testscore på ca. 121% i gennemsnit. Derudover forklarer Tore hvorfor han anvender kommercielle underholdningsspil frem for traditionelle læringsspil i undervisningen, og så skal vi også høre om begreber som Game Based Learning og Gamification. Det og meget mere i ugens podcast med Tore Neergaard Kjellow.

Podcasten kan høres her fra siden eller via iTunes på din computer eller telefon, hvor du også kan abonnere på alle podcastudsendelser fra Alinea Podcast.

Rigtig god fornøjelse!


Kort om gæsten

Tore Neergaard Kjellow er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification i undervisning. Han er uddannet pædagog,  med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks Læringsfestival, og Danmarks største spilfestival Game Scope.

Relevante links

Skolen i spils hjemmeside: http://www.skolenispil.dk/

Skolen i spils facebookside: https://www.facebook.com/skolenispil

Skolen i spils YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Skolenispil

Tore Neergaard Kjellow på Twitter: https://twitter.com/ToreKjellow

Egmontfonden om projekter Sæt skolen i spilhttp://www.egmontfonden.dk/Presse/Nyheder/Egmont-Fonden-stotter-indlaring-i-skolen-med-kendte-spil/

Artikel og computerspil og læring fra Bliv kloghttps://www.blivklog.dk/computerspil-og-l%C3%A6ring.aspx