Ordblindhed med Mikael Højbjerg

Dato 20/04-2017

Forfatter Anders Schunk

Selvom betegnelsen ordblindhed indeholder ordet blind, har det at være ordblind intet med synet at gøre. Det har heller ikke noget at gøre med hverken hørelse eller intelligens, selvom mange myter hævder det. Det, der kendetegner elever med ordblindhed, er, at de har svært ved at lære at sætte de rigtige lyde til bogstaverne, når det gælder læsning og stavning af ukendte ord. Derfor har disse elever brug for strategier, der kan hjælpe dem med at træne læsning og stavning. Desuden har de lærere, der har ordblinde elever i deres klasse, ligeledes brug for at kende både digitale og analoge hjælpemidler og redskaber, så de bedst muligt kan undervise eleverne.

I denne uges podcast fra Didaktor taler vi med Mikael Højbjerg, der er ordblindelærer ved ordblindetræning.dk, som hvert år efteruddanner omkring 1000 lærere. Mikael har rigtig god erfaring med efteruddannelse af lærere og med undervisning af ordblinde elever, og det er nogle spændende strategier, som Mikael fremhæver i denne podcast. Strategier, som det ikke kun er dansklæreren, der bør forholde sig til, men også lærere i alle andre fag, hvor eleverne har brug for at læse og skrive. Så lyt med og bliv opdateret på nogle rigtig spændene arbejdsmetoder.

Optagelsen er fra tidligere i år på Danmarks Læringsfestival, hvor vi mødte Mikael. I næste uge er der Skolemessen i Aarhus, og der har du mulighed for at møde Mikael, når han torsdag den 27. april kl. 13:30 i lokale 4 samme med sin kollega Thomas Mose fortæller om hvordan du med et unikt digitalt læremiddel kan arbejde målbaseret med elever, som har svært ved at læse og stave. Den nye løsning baserer sig på Alineas platform for adaptive læremidler. Så hvis du vil høre mere, så find oplægget i næste uge på Skolemessen i Aarhus. Læs mere på Alineas hjemmeside her.