Dato 15/05-2019
Forfatter Mette-Maria Rydén
Det er tirsdag eftermiddag og klokken nærmer sig 4. Louise har pakket sin taske på lærerværelset og går gennem den tomme skolegård med kurs mod stativerne, hvor hendes cykel holder parkeret. Ud af øjenkrogen ser hun en elev, der sidder helt alene på en bænk. Louise genkender hende ikke straks, men eleven ser udenlandsk ud, og hun kommer nu i tanker om, at en afrikansk pige netop er startet i 5.B. Pigen hedder Arifa. Hun forstår ikke dansk, men hun kan lidt engelsk. Det går op for Louise, at Arifa først har tænkt sig at forlade skolen kl. 16.30. Hun har nemlig fået at vide af sine forældre, at hun skal blive i skolen indtil det tidspunkt.
Den følgende dag fanger Louise klasselæreren i 5.B, og fortæller om pigen. Læreren ser overrasket ud. Det var meningen, at Arifa skulle have været i klub sammen med sine klassekammerater. Men klassen havde haft vikar dagen før, og et eller andet var gået galt…
Scenen ovenfor er hentet fra virkeligheden og er et eksempel på, hvilke misforståelser der kan opstå, når en udenlandsk elev begynder i den danske skole. Arifas klasselærer plejer at sørge for, at der er en elev i klassen, som følges med hende til klubben, men læreren har været syg, og de andre elever har ikke tænkt på det.
Scenen viser også, hvor sårbart det er, hvis det alene er klasselæreren, som skal sørge for at nyankomne flersprogede elever får en god skolestart. En anden løsning kunne være, at teamet på forhånd og i fællesskab havde talt om, hvad det indebærer for både skole, lærere og den nye elev at starte i skole i Danmark, og at de sammen tog hånd om alle de opgaver, der følger med.
Du og dine kolleger kan bruge denne artikel til at få konkretiseret denne snak. I får først forslag til, hvordan I kan være med til støtte eleven og hans eller hendes forældre, så de får så god en begyndelse i det danske skolesystem som muligt. Og herefter får I gode råd til, hvordan I kan inddrage eleven i undervisningen på en enkel og overskuelig måde og til, hvordan I på tværs af temaet kan støtte hinanden – til glæde for både eleven, dine kolleger og dig selv.
Det er ofte meget krævende for nyankomne elever at begynde i skole i Danmark. Alt er nyt. Både lærere, undervisningsformen, sproget og kammeraterne. Eleven skal derfor bruge utrolig mange ressourcer hver eneste dag.
Som lærer kan du og dine kolleger hjælpe en nyankommen elev ved at huske på, at det som I og jeres elever opfatter som det mest naturlige, kan være helt nyt for eleven og hans eller hendes familie. Sørg derfor for at fortælle elev og forældre om stort og småt, fx både hvordan vi gør i skolen i Danmark, og det helt lavpraktiske, fx hvor toiletterne er, og hvordan eleven skal gøre opmærksom på, at han eller hun er tissetrængende, og at vi bl.a. fejrer fastelavn, hvor eleverne skal møde udklædt.
Her er nogle forslag til, hvad I kan tale med den nye elev og hans/hendes forældre om. Gerne sammen med en tolk. Vær opmærksom på, at det kun er eksempler og slet ikke fyldestgørende.
Lærerens rolle (foruden undervisningsrollen)
Undervisningen
Også forældrene har brug for at få viden om skolen i Danmark, fx:
I skolen
Efter skole
Som lærer til en nyankommen elever er du og dine kolleger også i en ny situation. Det er ikke hver dag, at I får en ny elev i klassen, som ikke kan tale sproget. Og hvordan undgår I, at eleven blot opbevares i klassen uden at lære noget? Og hvordan kan I både tilgodese hele klassen og samtidig den nye elev?
Der er hjælp at hente, hvis I i jeres team – og altså på tværs af fagene – gør tingene på den samme måde. Så har I mulighed for at hjælpe den nye elev godt på vej ind i skolen, klassefællesskabet, sproget og fagene.
Brug disse sprogpædagogiske råd til at sætte fokus på, hvordan I hver især arbejder med sprog i jeres fag i dag: Hvad lykkes I med? Hvad kan I gøre anderledes? Hvilke råd fra listen I kan bruge fremover?
Du skal skrive en informerende faktatekst om de otte planeter i solsystemet.
Teksten skal fylde 1-2 sider. Du skal bruge bøgerne i klassen/eller web-sitet xxxxxxxx til at finde information.
Teksten skal have en overskrift, en introduktion og otte afsnit. Der skal være en mellemrubrik over hvert afsnit.
I opgaven skal der være billeder af alle planeterne.
Du skal aflevere din opgave den 6. oktober. Opgaven skal være på papir.
Klik her for at downloade plakaten med 7 gode råd til arbejdet med flersprogede elever.
Andetsprogskonsulent Mette-Maria Rydén er forfatter til Fart på dansk, To ord fra timen, som er et tværfagligt hæfte, der klæder lærerne i teamet på til at arbejde med sprog sammen med eleven på en enkel og systematisk måde.
Hæftet er et dialoghæfte og skal formidles til eleven. I hæftet præsenteres de store fag – dansk, matematik, engelsk, historie og naturfagene – med fokus på hvad man typisk arbejder med i faget, og eleven kan prøve hvordan. Desuden introduceres eleven og hans/hendes forældre til, hvad det vil sige at gå i skole i Danmark.
Til hæftet hører en lærervejledning med konkrete råd til, hvordan teamet tager imod eleven, og hvordan man samarbejder om eleven. Vejledningen indeholder også en kort faglig vejledning til hvert af de fem fag, så faglæreren hurtigt kan få viden om, hvordan man kan gribe undervisningen af nyankomne elever an.