TEMA
af Trine Hornemann

Matematik er noget, man bygger, drejer og rører ved

Konkrete materialer er en god vej til at forstå abstrakt matematik, lyder det. Men gør det en forskel, når elever lærer gennem hænderne? Ja, mener en svensk ekspert. Hun peger dog på, at materialerne skal være mere end hyggelig afveksling fra matematikbogen, hvis det skal fungere.

Vi har også talt med en matematiklærer, som bruger materialer så ofte som muligt i lektionerne. Eleverne har fri adgang til at hive terninger og centicubes ned fra hylderne, når de skal bruge dem. Og det er netop med konkrete materialer, at mange elever får en aha-oplevelse, siger hun.

Læs vores tema om konkrete materialer.

Indhold

ARTIKEL

“Eleverne skal røre ved matematikken”

Man lærer bedre ved at mærke og se matematik fra flere forskellige vinkler, siger lærer Anne-Christine Weber. Hun bruger konkrete materialer så ofte som muligt i lektionerne, og eleverne har fri adgang til materialerne.

ARTIKEL

Store gevinster ved laborativ matematik

Konkrete materialer er mere end hyggelig afveksling fra lærebogen. Der er store gevinster ved en undervisningsform, hvor elever undersøger sig til viden gennem materialer, der kan vendes, drejes og vrides.

GRATIS OPGAVER

Lær dine elever brøker med konkrete materialer

3 opgaver med konkrete materialer hentet fra matematiksystemerne Matematrix, KonteXt+ og Format – lige til at bruge i din matematikundervisning.