“I fantasy er der ingen grænser for, hvad du kan”

Dato 20/03-2020

Forfatter Hanne Korvig

Illustrator Pernille Hinnerup Jensen står bag hundredvis af illustrationer til fantasybøger for børn. Hun har aldrig selv gået i skole, men er opflasket på højtlæsning, tegneserier og hårdt arbejde. Og hendes forældre har altid sagt, at hun kunne blive lige, hvad hun ville. Og det blev hun.

Illustrationer: Pernille Hinnerup

Tegningerne er strømmet ud af fingrene på Pernille Hinnerup Jensen, fra hun var en lillebitte pige.

”At tegne var bare noget, man gjorde hjemme hos os. Min far læste bøger for os, og så tegnede jeg og mine storebrødre til. Han læste kun bøger, som han selv gad at høre. Så det var Saxos Danmarkshistorie, Røde Orm og Jørn Riels fortællinger fra Grønland. Sådan noget,” fortæller hun.

Begge Pernille Hinnerups forældre er tegnere, og hendes mormor malede. ”Det ville næsten være mærkeligt, hvis jeg ikke også var blevet tegner. I alle sammenhænge som barn var jeg altid ’hende, der tegnede’ og hende, som folk kom hen til og sagde: ’Kan du ikke lige tegne det her’,” husker Pernille Hinnerup, som også er opflasket på læssevis af tegneserier som Gammelpot, Prins Valiant og Linda og Valentin.

I dag står hendes eget navn på mere end 70 børnebøger. Netop nu er hun aktuel med illustrationerne til Josefine Ottesens nye bog, Månekniven.

HELLERE ÆGTE END LÆKRE

Pernille Hinnerup får tit at vide, at de kvindelige karakterer, hun tegner, har dybde og ikke er klichéfyldte, som man ellers nogle gange kan opleve i fantasygenren.

“Jeg laver karaktererne, som jeg tænker, at de virkelig ser ud. Jeg vil gerne lave rigtige personer.”

”Nogle tegnere laver måske deres karakterer, så de ser lækre ud. Jeg laver karaktererne, som jeg tænker, at de virkelig ser ud. Jeg vil gerne lave rigtige personer, så de er ikke nødvendigvis smukke alle sammen,” forklarer hun.

Hun oplever, at der er langt flere fantasybøger målrettet piger i dag, i forhold til da hun var barn. Det, synes hun, er sejt, men ellers spiller køn ikke den store rolle i fantasy, pointerer hun.

”Da jeg var barn i 80’erne, oplevede jeg faktisk aldrig, at det var mærkeligt eller ensomt at gå op i fantasy. Jeg har brødre og har altid leget med drenge. Det var noget fuldstændig naturligt. Jeg blev ikke sat i bås. Jeg har altid søgt derhen, hvor det var spændende, og er opdraget med, at jeg kunne blive det, jeg havde lyst til.”

BARNDOM UDEN SKOLE

Pernille Hinnerup voksede op med sine forældre og to storebrødre ude på landet på Fyn og har aldrig gået i skole. Ja, du læste rigtigt: Aldrig. Heller ikke i børnehave.

”Mine brødre havde nogle virkelig dårlige oplevelser i skolen, hvor intet fungerede, og det gad mine forældre ikke. De var selvstændige begge to og kunne planlægge, som de ville, så de underviste os bare selv,” fortæller hun.

“Og så var der altid tid til at tegne. Måske er det derfor, jeg blev god.”

Så det med at tegne gjorde hun hver dag. Og så gik hun til spejder og var venner med de børn, der boede tæt på. Hun så det aldrig selv som et problem, at hun ikke gik i skole.

”Der var selvfølgelig noget tid i hverdagene, hvor jeg var alene, men den gik med at læse og lave kedelige opgaver på gården. Og så var der altid tid til at tegne. Måske er det derfor, jeg blev god,” konstaterer hun.

Illustration: Pernille Hinnerup

JEG ER EN NØRD

Pernille Hinnerup har altid selv læst fantasy, og hendes yndlingsforfattere tæller Terry Pratchett og Neil Gaiman.

”Jeg er nørd,” konstaterer hun. ”I fantasy er der ingen grænser for, hvad du kan. Du kommer ind i en helt anden verden, hvor alt er spændende. Det bedste er at sidde med en bog, som man først slipper klokken tre om natten, fordi man lige skal have det hele med.”

“Det bedste er at sidde med en bog, som man først slipper klokken tre om natten, fordi man lige skal have det hele med.”

Allerede som 11-årig begyndte hun at spille rollespil med sin bror. De fik deres mormor til at oversætte regelbøgerne, der var på engelsk. Og det var faktisk interessen for rollespil, der startede det hele. Som teenager fik hun nemlig udvalgt og trykt en tegning i rollespilsmagasinet Saga, og snart var hun fast illustrator på magasinet. På det tidspunkt var hun helt sikker på, at hendes fremtid lå i at tegne.

MENNESKET ER SEJERE END COMPUTEREN

Det første professionelle illustratorjob, Pernille Hinnerup fik, var, da hun fik forsiden til en science fiction-bog for piger af bestsellerforfatteren Dennis Jürgensen.

”Det var svært at få armene ned, da jeg blev spurgt, om jeg ville lave forsiden til Drømmetjenerne, som den hed. Jeg var lige flyttet hjemmefra, og Dennis Jürgensen var min danske yndlingsforfatter,” fortæller hun.

Sådan startede det, og siden er det blevet til hundredvis af bogillustrationer. Mange illustratorer bruger digitale tegneprogrammer, og Pernille Hinnerup har også illustreret flere bøger på computer, men hun foretrækker klart at illustrere i hånden.

”Jeg har mere føling med det, når jeg maler med pensel og tegner i hånden. Jeg kan mange flere teknikker i hånden end digitalt, og jeg synes, det giver mere liv i tegningerne, når jeg laver dem i hånden. Generelt synes jeg nok bare, at mennesket er sejere end computeren,” siger hun og griner – måske fordi hun faktisk er gift med en computernørd, og begge hendes små sønner nærmest forstår flydende engelsk takket være YouTube.

TEGNINGER PÅ HUD

På Pernille Hinnerups bryst og hals er der tatoveret et stort smykke med vinger, der vidner om den anden og voksende del af hendes arbejdsliv: Tatovering. De sidste fire år har hun nemlig også arbejdet som tatovør.

“Uanset om jeg illustrerer eller tatoverer, bruger jeg samme værktøjer til at lave en spændende komposition.”

”Jeg elsker at lave unikke tegninger, og jeg elsker kontakt med mennesker, og begge dele finder jeg i tatovørfaget,” siger hun og forklarer, at det at tatovere og det at illustrere bøger har en hel del til fælles.

”Begge dele er kunst. Uanset om jeg illustrerer eller tatoverer, bruger jeg samme værktøjer til at lave en spændende komposition. Det fede ved at tatovere er, at det er her og nu. Der er ikke en deadline, du arbejder op imod. Du tatoverer, og så er du færdig.”

DRAGER OG GALAPAGOSØGLER

Selvom de universer, karakterer og væsner, som Pernille Hinnerup arbejder med, ikke er virkelige, er det vigtigt for hende, at tegningerne er faktuelt og anatomisk i orden.

”Illustrationerne skal være realistiske. Når jeg tegner en drage, skal musklerne sidde de rigtige steder på dens ben. Så selvom der måske ikke eksisterer drager, finder jeg nogle referencer i den realistiske verden at kigge på – fx en galapagosøgle. For jeg hader, når tingene ikke hænger sammen. Tegnehåndværket skal være i orden. Uanset hvad jeg laver,” siger hun.

Netop derfor bruger hun også ret meget tid på at researche.”Jeg elsker at tage på middelaldermarkeder og se, hvordan tingene ser ud, og så har jeg også fået meget historie med hjemmefra fra min far,” forklarer Pernille Hinnerup, der på et tidspunkt har illustreret en historiebog om hele kongerækken fra Margrete 1. til vores dronning i dag. Det blev til over 200 illustrationer.

”Dér måtte jeg researche på alle de her tidsaldre – både med hensyn til beklædning, og hvad man havde af ting. Den slags interesserer mig – og det kan man forhåbentlig også se på mine illustrationer.

Sådan bliver Pernilles illustrationer til

1. Teksten. Pernille får manuskriptet til bogen og nogle billeder til inspiration.

2. Overblik. Hun tegner en masse små firkanter på et papir, så hun har overblik over alle bogens sider. Her laver hun små kompositionsskitser af alle opslag.

3. Skitser. Hun udvikler karakterernes visuelle udtryk og tegner skitser til alle illustrationerne i bogen i hånden og sender til forfatteren og redaktøren på forlaget.

4. Rentegning. Hun tegner alle illustrationerne på papir på lysbord.

5. Farvelægning. Hun farvelægger illustrationerne og retter de sidste detaljer.

6. Scanning. Hun scanner illustrationerne ind og sender til forlaget, som sætter bogen op.

BLÅ BOG

Pernille Hinnerup Jensen

  • Født i Kolding i 1977 og opvokset i Åsum ved Odense.
  • Uddannet illustrator på Den Fri Ungdomsuddannelse.
  • Mor til to drenge på seks og otte år.
  • Har altid tegnet og har illustreret bøger, siden hun var i starten af 20’erne.
  • Hendes første opgave som bogillustrator var at lave forside til en bog af Dennis Jürgensen.
  • Har siden illustreret over 70 børnebøger, blandt andet letlæsningsbøgerne om troldpigen Enya samt serien Krigerprinsessen, der foregår i et middelalderunivers.
  • Desuden har hun illustreret Josefine Ottesens nye roman, Månekniven, der udkom 1. november 2019 hos Alinea.
  • Er også uddannet tatovør og medejer af tatoveringsbutikken Vivid Artem i Odense.