Lilian Rohde

Lilian Rohde

Lilian Rohde er lektor ved Københavns Professionshøjskole / læreruddannelsen og har erfaring inden for grund-, efter- og videreuddannelse samt udviklingsprojekter både nationalt og internationalt. Hun har arbejdet med innovation og entreprenørskab siden 2007, er medforfatter til flere udgivelser både om dette og andre emner, og bidrager med indlæg på konferencer vedrørende innovation.

Publikationer om innovation
’Innovation i tysk med FIRE-modellen’ i WissensWert, nr. 37 pp. 26-31, dec. 2018, temanummer fra tysklærerforeningen (Tyskforlaget), artikel 2018

Rohde, L. & K. Lund: ’Hvordan udvikler engelsklærere innovativ engelskundervisning?’ in Bundsgaard, J. et al. (2018): Innovativ undervisning med IT (Aarhus Universitetsforlag), artikel 2018

Lund, K. & L. Rohde: ’Innovativ undervisning eller lærerstyret klasseundervisning i engelsk?’ in Bundsgaard, J. et al. (2018): Innovativ undervisning med IT (Aarhus Universitetsforlag), artikel 2018

Mikkelsen, S.S., F. Holst & L. Rohde: ’Stilladsering i innovativ undervisning med it’ in in Bundsgaard, J. et al. (2018): Innovativ undervisning med IT (Aarhus Universitetsforlag), artikel 2018

Rohde, L. (2018): ’Innovation på læreruddannelsen’ IN Sprogforum nr. 67 Tema: Innovation og kreativitet (Roskilde: Roskilde Universitetsforlag), artikel 2018

Innovative studerende, bog 2016

’Innovation i uddannelser og prøveformer’ i Cepra-striben nr. 16, artikel 2014

Innovative elever, bog 2013

Innovativ kulturundervisning, artikel 2010

Klædt på til verden, bog 2008

Projekter om innovation
Innovativ procesprøve i engelsk ved læreruddannelsen
Demonstrationsskoler: IT i den innovative skole. Anvendt forskning. Projektet til engelsk, beskrevet for lærere, kan hentes her.

Demokratisk iværksætter på efterskolerne – fire film om FIRE-modellen. Introduktionsfilm her

Erasmus projekt om innovation med 6 nationaliteter. Se blog her.

Entreprenørskab på tværs – et udviklingsprojekt på læreruddannelsen. Inspirationshæfter her.

Innovativ undervisning: Udviklingsprojekt med besøg ved d.school, Stanford University
The Entrepreneurial School / TES guide. Udviklingsprojekt. Guide med metoder kan hentes her.

Emner

  • Innovativ undervisning
  • Innovation og entreprenørskab
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Sproglig udvikling

Udtalelse fra kursusarrangør
“Vi havde fornøjelsen af at være sammen med Lilian tre kursusdage omhandlende FIRE-design i RKSK Makerspace.”

“Vi oplevede et veltilrettelagt kursusforløb, hvor vekselvirkningen imellem teori og praksis gjorde dagene lærerige, inspirerende og ikke mindst sjove.”

“Kombinationen af et relevant og spændende indhold, et fagligt højt niveau, perfekt afstemt til målgruppen samt Lilians inspirerende tilgang til undervisning, har givet os netop den indsigt og de kompetencer vi havde håbet på. Vi føler os klar til vores videre arbejde med innovation og entreprenørskab i folkeskolen.”

Mads Krogsgaard / RKSK Makerspace – Ringkøbing-Skjern Kommune

Artikler af forfatteren:

Titel
Dato
Tema
Type

Innovation og entreprenørskab med FIRE-design

Der er kommet fokus på at uddanne børn og unge til at kunne indgå i innovation og entreprenørskab, både i skolen og senere i deres arbejdsliv. Innovation og entreprenørskab er…

Undervisning
Artikel