Anders Klebak

Anders Klebak

Artikler af forfatteren:

Titel
Dato
Tema
Type

Dorte ser matematik alle vegne

Matematik behøver ikke skulle ”bruges til noget”. Det er værdifuldt i sig selv at undersøge verden og give nysgerrigheden frit spil, mener Dorte Vestergaard Hansen. Mød en lærer, som spiser…

Vild med matematik
Artikel

Store gevinster ved laborativ matematik

Konkrete materialer er mere end hyggelig afveksling fra lærebogen. Der er store gevinster ved en undervisningsform, hvor elever undersøger sig til viden gennem materialer, der kan vendes, drejes og vrides,…

Vild med matematik
Artikel

“Eleverne skal røre ved matematikken”

Man lærer bedre ved at mærke og se matematik fra flere forskellige vinkler, siger lærer Anne-Christine Weber. Hun bruger konkrete materialer så ofte som muligt i lektionerne, og eleverne har…

Vild med matematik
Artikel

“Børns humor udvikler sig sindssygt hurtigt, og det er umuligt at følge med”

Lars Samsøe tegnede allerede som niårig sin første tegneserie. Den handlede om dem, der boede på hans vej. I dag lever han af at tegne børnebøger og mener, at børn…

Læsning
Artikel

Vi skal tage humor i børnelitteratur alvorligt

Vi skal tage humor i børnelitteratur alvorligt, siger Stine Reinholdt Hansen, der forsker i børns medie- og læsevaner. Den er en ventil for børnene i en tid, hvor de møder…

Læsning
Artikel

”Vi skal bryde de uheldige samtale-mønstre”

Samtaler kan splitte, skabe misforståelser og placere skyld. Men de kan også bygge bro. Lærere kan blive bedre til at få øje på kommunikative faldgruber og undgå dem, lyder det…

Sociale relationer
Artikel

“Børnebogen er et sted, hvor børn og voksne kan mødes”

Bøger er et godt sted at tage tunge emner op med børn, fordi vi kan tale videre med dem, når bogen er lukket. Og vi skylder at tage deres bekymringer…

Læsning
Artikel

Udvikl skolens naturfagsrum og få mere motiverede elever

Kan man gøre naturfagsundervisningen mere relevant og varieret ved at ændre på lokalerne? En række skoler i landet har fået hjælp til at se på deres faglokaler med nye øjne…

Aktiv undervisning
Artikel

Lærere: Konkurrence giver et fagligt boost

Inspirerende opgaver fra den virkelige verden og et positivt spot-light på faglig dygtighed. Sådan lyder nogle af vurderingerne fra flere lærere, som fulgte finalen i DM i fagene i Aarhus…

Spil og leg i undervisningen
Artikel

Elever prøver kræfter med müslibarer og moselig

Op mod 9.000 skoleelever dystede i den indledende runde af DM i fagene. Målet med konkurrencen er at skabe et positivt billede af at være faglig dygtig. Alinea var på…

Spil og leg i undervisningen
Artikel