DEN DIGITALE SKOLE

Den digitale skole
af Stine Honoré

Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvilken betydning har den stigende digitalisering på vores børn og unges liv og dannelse?

Se Alineas webdokumentar DEN DIGITALE SKOLE, hvor du kommer med ind i klassen hos Mads, Gitte og Casper, som på hver deres måde skal forholde sig til de digitale muligheder, der findes i skolen i dag.

Hent også vores skræddersyede guide til en 2 ½ times workshop, hvor I skal diskutere jeres digitale skolehverdag. Hvornår støtter det digitale op om min undervisning? Og hvordan får vi formuleret skolens digitale principper?

Workshoppen tager udgangspunkt i webdokumentaren DEN DIGITALE SKOLE og giver jer masser af både inspiration, viden og rum til at diskutere jeres digitale skolehverdag.
 
 
WORKSHOP  |  SE DOKUMENTAR  |  MØD EKSPERTERNE

NYHED - temaworkshops

Når skolehverdagen bliver digital

En temaworkshop
– vi kommer ud til jer

Bliv guidet igennem en 2 ½ timers workshop, hvor I får mulighed for at diskutere jeres digitale skolehverdag. Hvornår støtter det digitale op om min undervisning? Og hvornår gør det ikke?

Workshoppen tager udgangspunkt i webdokumentaren Den digitale skole.

Udbydes i august og september 2019 – workshoppen foregår ude hos jer.

Book besøg her >

Når skolehverdagen bliver digital

Kør jeres egen workshop i teamet

Her styrer I selv processen, men med masser af god hjælp fra en guide, der giver jer både viden, inspiration og diskussionsspørgsmål.

I løbet af 2 ½ – 3 timer skal I tale om, hvordan I oplever digitaliseringen på netop jeres skole. Hvornår støtter det digitale op om min undervisning? Og hvornår gør det ikke?

Læs mere og download vejledning og kopiark

AFSNIT 1: En skole i forandring

Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvordan sikrer man som lærer, at det digitale bliver brugt meningsfuldt? Vi kommer helt tæt på eleverne, som arbejder i Alineas nye portaler, og hvor de blandt meget andet lærer, hvordan man skriver en god jobansøgning. I afsnittet spørger vi også tre eksperter om den stigende digitaliserings betydning for elevernes liv og læring.

AFSNIT 2: Eleven i centrum

Kom med ind i klassen hos Mads, Gitte og Casper og oplev, hvordan de på hver deres måde forholder sig til de digitale muligheder, der findes i skolen i dag. Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvordan sikrer man som lærer, at det digitale bliver brugt meningsfuldt? Vi kommer helt tæt på eleverne, som i dette afsnit arbejder praktisk med mål og enheder i matematik. Og vi taler med tre eksperter om elevernes motivation, om det visuelles betydning for læringen, og om hvad det er, de digitale læremidler egentlig kan.

AFSNIT 3: Fremtidens skole

Kom med ind i klassen hos Mads, Gitte og Casper og oplev, hvordan de på hver deres måde forholder sig til de digitale muligheder, der findes i skolen i dag. Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvordan sikrer man som lærer, at det digitale bliver brugt meningsfuldt? Vi kommer helt tæt på eleverne, og vi taler med tre eksperter om fremtidens skole og lærerens vigtige rolle.

Mød eksperterne

professor

Ole Sejer Iversen

LÆS INTERVIEW:
”I min forskning kan jeg se, at uanset hvordan vi vender og drejer undervisningssituationerne, og uanset hvordan vi laver vores interventioner om teknologiforståelse, er lærerrollen helt central for den undervisning, der foregår.”

PH.D. & LEKTOR

Jens Jørgen Hansen

LÆS INTERVIEW:
”Vi skal forholde os kritisk til de digitale læremidler og de digitale værktøjer – og vi skal være meget reflekterede omkring kun at bruge dem, hvor de giver mening.”

EKSPERT

Camilla Mehlsen

LÆS INTERVIEW:
”De børn og unge, vi har i dag, er meget alene med de digitale medier, blandt andet fordi det er en verden, som voksne har svært ved at forstå.”

PH.D. & FORSKER

Stig Toke Gissel

LÆS INTERVIEW:
”Der er ingen tvivl om, at et digitalt læremiddel potentielt kan motivere eleverne i højere grad end et analogt læremiddel kan. Blandt andet fordi eleverne imødekommes af læremidlet på en anden måde.”

PH.D & LEKTOR

Frans Ørsted Andersen

LÆS INTERVIEW:
”Indre motivation er motivation, der kommer indefra, det er der, hvor vi er engagerede og interesserede i selve læringsindholdet.”

PROFESSOR

Mie Buhl

LÆS INTERVIEW:
”Fordi flere billeder bliver tilgængelige for os, og fordi det bliver lettere for elever også selv at producere billeder, er der et kæmpe potentiale, man ikke udnytter i tilstrækkelig grad.”

TECHJOURNALIST & PODCASTER

Anders Høeg Nissen

LÆS INTERVIEW:
”En meget vigtig del af at blive moderne menneske, er at lære hvornår man skal bruge hvilke værktøjer til hvad.”