Den gode årsplanlægning

TEMA
af Stine Honoré

Bliver din undervisning bedre med en gennemarbejdet årsplan? Og giver det overhovedet mening at forsøge at planlægge sin undervisning for et helt skoleår, når man allerede på forhånd ved, at der kommer ændringer? Nej, mener nogle. Helt sikkert, mener andre. For den gode årsplan giver dig ro og overblik, og den har luft, som sikrer dig plads til uforudsete situationer og de nye, gode ideer, der uden tvivl kommer hen over året.

I dette tema om den gode årsplanlægning kommer vi rundt om alle de fordele, der ligger i den gode årsplan. Og så får du konkrete ideer til at komme godt i gang.

ARTIKEL

At have eller ikke have – en (god) årsplan

For nogle lærere føles det at lave en årsplan som et… år. For andre lærere går det som en leg. Salli Kirstine Ravn tilhører den sidste gruppe. Her deler hun ud af sine erfaringer, tips og begejstring for årsplaner, men fortæller også om de benspænd og udfordringer, som man kan rende ind i, når året skal planlægges…

ARTIKEL

Hvordan gør du årsplanen meningsfuld for dine elever?

Mange af os tænker slet ikke over, at det er en ide at præsentere vores elever for årsplanen. Men det er vigtigt at gøre det, fortæller Salli Kirstine Ravn, som er lærer og som ofte trykker årsplanen som en lille folder med overskrifter og formål.

ARTIKEL

Samarbejd i teamet

– hvordan bruger vi hinanden, når vi sammen planlægger næste års undervisning?

Det er ikke os alle, der har kolleger, som vi matcher godt med både fagligt og socialt. Derfor vælger nogle lærere da også at gå solo, når de skal lave årsplanen. Men kan man mødes med sine kolleger til en fælles plan – så er der rigtig mange fordele at hente ved det.