Brug de uformelle læringsmiljøer

Dato 25/03-2011

Forfatter Jesper Ingerslev

Uformelle læringsmiljøer har en masse at byde på i forhold til skolen. Museer, zoologiske haver, virksomheder m.fl. repræsenterer en guldgrube af faglig viden samtidig med at eleverne kan se og røre ting og dyr, de ikke har mulighed for hjemme på skolen. For at få faglig gevinst ud af besøget i et uformelt læringsmiljø kræver det en god planlægning. Få inspiration til din tur ud af huset her.

PLANLÆG DIT BESØG (EXPERIMENTARIUM)

Der er mange ting at tage stilling til, når man tager skolen ud af skolen.

Der er hele den praktiske side med transport, tidspunkter, hvem gør hvad osv. Og så er der den faglige del. Hvad skal eleverne have ud af besøget? Hvordan passer det med dét, der arbejdes med i klassen? Hvad skal klassen arbejde med inden turen ud af huset, og hvordan skal besøget efterbehandles?

Experimentariet har lavet en god guide til forberedelse af besøg i det uformelle læringsmiljø. Guiden kan bruges i forhold til besøg på alle uformelle læringsmiljøer – ikke kun Experimentariet. Du kan finde guiden her. Se også den sjove og tankevækkende film om et lærerteam, der planlægger en tur ud af huset!

VIRKSOMHEDSBESØG

Virksomheder er også uformelle læringsmiljøer. Et besøg på en virksomhed kan være et værdifuldt led i undervisningen, og mange virksomheder ligger inde med en stor specialviden på bestemte fagområder.

Når man skal på virksomhedsbesøg er det en lidt anden opgave, end når man tager på besøg i andre uformelle læringsmiljøer, der i forvejen har som deres primære opgave at formidle deres fagområde til andre.

Virksomheder bruger deres ressourcer på at skabe en god forretning, og det er typisk en stor opgave for en virksomhed at tage imod skoleelever. Derfor er det vigtigt, at besøget er godt forberedt, og gennemtænkt i forhold til, hvordan det skal indgå i et undervisningsforløb.