Matematik behøver ikke skulle ”bruges til noget”. Det er værdifuldt i sig selv at undersøge verden og give nysgerrigheden frit spil, mener Dorte Vestergaard Hansen. Mød en lærer, som spiser…
Mød tre lærere, som hjælper elever og kolleger med at gøre matematik spændende og tilgængeligt – også for elever, der har svært ved faget. Anette Søndergaard, Mølleskolen Foto: Hans Christian…
“For mig er teknologiforståelse det allervigtigste fag i skolen lige nu” Det er helt afgørende, at matematikken er på plads, før man kan arbejde med det nye fag teknologiforståelse, som…
Rikke Saron Dalsgaard er folkeskolelærer på Nordstrandskolen i Dragør, og hun fortæller, at det er på mellemtrinnet, at eleverne for alvor begynder at kunne arbejde med modellerings-kompetencen. Og nok er…
Niels Jacob Hansen er tidligere folkeskolelærer og er i dag blandt andet med til at kvalitetssikre folkeskolens afgangsprøver. Han har gennem de seneste 20 år set en større og større…
Marie Proschowsky er folkeskolelærer på Søborg Skole, og hun fortæller, at modellering er noget, som allerede begynder i indskolingen. Det handler om at tage noget fra elevernes hverdag og beskrive…
Modellering handler om, hvad man kan bruge matematik til ude i virkeligheden Statsministerens Covid19-kurver, pladsfordelingen i Champions League eller omkostningerne ved hestehold – modellering er den måde, hvorpå matematikken knytter…
Elever bliver ikke gode til retskrivning af at lære udenad og øve diktater, men ved at forstå reglerne bag stavning, der matcher deres aktuelle kunnen. Det kræver differentieret og systematisk…
6 strategier til co-teaching Meget tyder på, at en tilrettelagt undervisning med to voksne i undervisningen kan være løsningen på det stigende behov, vi ser i grundskolen for at skulle varetage…
Mød Caroline, Luc, Bertram og Elke, der alle er fuldblods fantasy-fans. Her fortæller de om, hvorfor de er så vilde med verdener, hvor “alt kan ske”. CAROLINE WINKEL RAVN, 9….