Artikler

Titel
Dato
Tema
Type

”Man kan ikke længere bare sige, at svaret er 7”

På Islev Skole har de sat særligt fokus på at arbejde med sproget i matematikundervisningen. Det har blandt andet betydet, at lærerne skal lære at tøjle deres snakke-gen, ligesom det…

Vild med matematik
Artikel

Er det ikke noget med kanter? Eller noget med linjer?

Det er ikke nødvendigvis så let at definere en trekant, men hvis man har lært at bruge de matematiske fagbegreber, er det et stort skridt på vejen til at blive…

Vild med matematik
Artikel

Gode læsevaner giver eleverne masser af læselyst

På Skolen på Nyelandsvej på Frederiksberg har et nyt læseprogram betydet, at alle elever i 2. klasse læser både hurtigt og sikkert. Forældreinddragelse og daglig læsetræning har været med til…

Læsning
Artikel

Robusthed – hvad betyder det at være robust?

Robusthed er kommet på dagsordenen alle steder. Arbejdsgivere søger robuste medarbejdere, og i skolerne vil vi gerne gøre eleverne robuste og livsduelige. Robusthed er blevet et buzzword, men hvad betyder…

Sociale relationer
Artikel

Lærere: Konkurrence giver et fagligt boost

Inspirerende opgaver fra den virkelige verden og et positivt spot-light på faglig dygtighed. Sådan lyder nogle af vurderingerne fra flere lærere, som fulgte finalen i DM i fagene i Aarhus…

Spil og leg i undervisningen
Artikel

Hvor mange bøger er der på skolebiblioteket?

Lærer Morten Kvistholm fra Kildedamsskolen i Tølløse deltog sidste år i KiDM-projektet om undersøgende matematik. I dag bruger han den undersøgende tilgang i sin undervisning. Det motiverer eleverne, og de…

Vild med matematik
Artikel

Mindre træning – mere grubleri

Undersøgende matematik kan virke eksotisk og uoverskuelig. Men det behøver ikke være sådan. I et forskningsprojekt afprøvede lærere fra hele landet en række grydeklare undervisningsaktiviteter. Og det var en succes,…

Vild med matematik
Artikel

Elever prøver kræfter med müslibarer og moselig

Op mod 9.000 skoleelever dystede i den indledende runde af DM i fagene. Målet med konkurrencen er at skabe et positivt billede af at være faglig dygtig. Alinea var på…

Spil og leg i undervisningen
Artikel

”Hvorfor beskæftige sig med lærebøger, når fremtiden er digital?”

Sådan spørger forskningsleder for Cambridge Assessment Group, Tim Oates, og giver selv et svar. Han mener, at papirbogens død er betydelig overdrevet, og han understreger, at lærebogen har en vigtig…

Læremidler
Artikel

Elevens motivation må ikke kun være drevet af ros og 12-taller

Elever skal have lyst til at lære noget. Men deres motivation må ikke kun være drevet af ros og 12-taller. Ønsket om at blive klogere skal komme indefra. Det kræver…

Læringsteorier og -metoder
Artikel