Skab en sund
fejlkultur

TEMA
af Trine Hornemann

Tør dine elever lave fejl i matematik?

Det er menneskeligt at fejle – og fejl er faktisk et kæmpe potentiale for elevers læring – også i matematik.
 
Men hvordan skaber vi en kultur, hvor eleverne tør fejle – og hvor fejl er en kilde til læring? 
Og hvilken forskel gør det for elevernes motivation og læring i matematik?
 
Læs artiklerne, pluk de mange ideer, og brug plakaten til at sætte fokus på fejl med dine elever.

Indhold

ARTIKEL

Lær at fejle

Plads til fejl i matematikundervisningen baner vejen for en større arbejdsglæde og bedre læring blandt eleverne. Forsker Lisser Rye Ejersbo fra DPU, Aarhus Universitet, opfordrer matematiklærerne til at gøre op med ét-facit-paradigmet.

ARTIKEL

Det skal være trygt at fejle

På Østerbyskolen i Vejen laver lærerne med vilje fejl for at være gode rollemodeller for eleverne. Målet er at skabe en sund fejlkultur i matematik og vise, at vejen hen til facit er lige så vigtig som et rigtigt eller forkert svar.

GRATIS PLAKAT

Alle laver fejl

Med denne plakat kan du og dine elever tale om de situationer, hvor man kan begå fejl.

Kan dine elever genkende dem? Kan de komme med eksempler på, at fejl kan bruges positivt?