Om inklusion og “inklusionseftersynet”

Dato 25/11-2016

Forfatter Camilla Dyssegaard

Inklusion er et aktuelt emne i skoledebatten netop nu. I maj 2016 offentliggjorde Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling rapporten ”Inklusionseftersynet”. Det er en rapport, som både afdækker vigtige faktorer i forhold til, hvordan det går med inklusionsarbejdet ude på skolerne, men også peger på, hvilke aspekter der i fremtiden kan sættes ind på i forhold til at arbejde endnu bedre med inklusion i den pædagogiske praksis.

Du kan læse rapporten her.

I dette interview fortæller Leder af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Camilla Dyssegaard, om inklusion. Camilla giver svaret på disse spørgsmål, som alle er relevante i forhold til de anbefalinger, som blev opstillet i forbindelse med ”Inklusionseftersynet”:

  • Hvad er inklusion?
  • Hvad karakteriserer en skole, som har succes med inklusionsarbejdet?
  • Hvorfor er teamarbejdet vigtigt i arbejdet med inklusion?
  • Hvad er ledelsesopgaven i forbindelse med inklusion?

HELE INTERVIEWET


EN SKOLE FOR ALLE


TRE RÅD OM INKLUSION


EN SKOLE I FORANDRING


EN FÆLLES PLATFORM


VIL DU VIDE MERE?

Se også interview med Sissel Holten, som fortæller om Video som pædagogisk redskab.