Motivér dine elever

Dato 22/11-2016

Forfatter Nicolai Moltke-Leth

Det er en af de allerstørste udfordringer i skolen: Hvordan motiverer man børn og unge, så de får mest muligt ud af deres skoletid? Nicolai Moltke-Leth er en af landets mest erfarne fagpersoner på området. I dette interview deler Nicolai sin viden og sine erfaringer med motivationens betydning for børns læring, og hvordan man i praksis kan arbejde med det på en konkret og relevant måde.

MOLTKE-LETH SVARER I DETTE INTERVIEW PÅ FØLGENDE SPØRGSMÅL:

  • Hvad er motivation og hvad kendetegner den motiverede elev?
  • Hvad er den lærer, som kan motivere sine elever, god til?
  • True North Efterskole: Hvordan arbejder de med motivation?
  • Hvordan kan elevens adfærd være feedback om elevens motivation til læreren?

I arbejdet med inklusion og differentiering er det en daglig udfordring for mange lærere, at motivere alle elever inden for rammen af samme læringsfællesskab. Det er af stor betydning, at læreren har indsigt i, hvorfor motivation er vigtig, og hvordan man kan arbejde med motivation i hverdagen. Se interviewet og find inspiration til, hvordan du kan gøre i din egen praksis.

HELE INTERVIEWET


DEN MOTIVEREDE ELEV


TRUE NORTH EFTERSKOLE


LÆRERENS MINDSET

Se også interviewet med Jørgen Lyhne, som fortæller om forholdet mellem hjerne og kreativitet.