Gå til hovedindhold

Læseheste og forfatterspirer

De svage elever er ofte i fokus, når det gælder læsning. Men faren er, at dem, der virkelig brænder for at læse, bliver overset. Det gør de noget ved i Fredensborg Kommune, hvor man gerne investerer tid og ressourcer på både læseheste og forfatterspirer.

rum4374-1024x681.jpeg


12-årige Laura Kjær Jørgensen fra 6. C på Fredensborg Skole var pludselig lysvågen. Der var mørkt i værelset, og klokken var ikke mere end to om natten til den 26. april. Alligevel kunne hun ikke sove. Hun steg ud af sengen, fandt sin historie frem og begyndte at læse højt for sig selv.

VIRKELIGHEDEN SMÆKKET OP I HOVEDET
Når man ankommer til Fredensborg Skole Vilhelmsro hilses man velkommen af et stort banner. ’Litteratur Akademiet’ står der. Denne morgen er skolens ældste elever samlet i aulaen, og der er helt stille, mens forfatter Sarah Engell fortæller om sin research til romanen 21 måder at dø. Den handler om cyber-mobning og brydes regelmæssigt af sorte sider med korte beretninger fra virkeligheden.

”Jeg kan godt lide tanken om, at læserne er dybt inde i det fiktive univers og så pludselig får virkeligheden smækket op i hovedet,” siger hun og tilføjer, at det var hårdt at læse om de tragiske historier om unge rundt om i verden, der har begået selvmord på grund af massiv mobning.

”Bliver det aldrig for hårdt?” vil en af drengene vide.
”Det gør det,” svarer Sarah Engell, ”det er både det fedeste og det hårdeste i verden!

”Spørgsmålene fortsætter i en lind strøm, og eleverne er godt inde i stoffet, men det er der heller ikke noget at sige til, for skolerne i Fredensborg Kommune satser stort på at åbne litteraturens verden op for børn og unge.

”Det gik op for os, at læsning var blevet nedprioriteret – især på mellemtrinnet – og vi ønskede derfor at blæse liv i elevernes læseglæde,” fortæller Ida Kongsø, der er læringscentervejleder og PLC-koordinator for skolerne i Fredensborg.

En af måderne har været den fælles investering i Litteratur Akademiet, der omfatter tusind romaner og otte forfatterbesøg på samtlige skoler i Fredensborg hvert år.

”Det har gjort en vild forskel. Vi kan se, at bøgerne virkelig bliver lånt,” fortæller Ida Kongsøs kollega Anne Foverskov, der er lærer og PLC-medarbejder på Endrupskolen i Fredensborg.

Det er næsten, som om at de her elever kommer ud af skabet. Mange af dem gemmer lidt på deres interesse, for det kan godt være lidt pinligt at være glad for litteratur,

Søren Flott

DE DYGTIGSTE ELEVER

Anne Foverskov er lærer og PLC-medarbejder på Endrupskolen og Ida Kongsø er læsevejleder og PLC-koordinator for skolerne i Fredensborg. De har begge været engagerede i Fredensborg Litteratur Akademi.

Hvor der i den danske folkeskole ofte er fokus på de elever, der har sværest ved at læse og skrive, har Ida Kongsø og Anne Foverskov fået mulighed for at arbejde med de elever, der nemt kan sluge en hel roman i løbet af en uge – fordi de har lyst. Det begyndte for tre år siden med initiativet Talentholdet, som går ud på, at lærere kan indstille elever, som er særligt gode til eller har en stor interesse for at læse og skrive.

”Det er næsten, som om at de her elever kommer ud af skabet. Mange af dem gemmer lidt på deres interesse, for det kan godt være lidt pinligt at være glad for litteratur,” fortæller Ida Kongsø.

”Før var det sådan, at timerne bare skulle overstås, fordi det var så kedeligt. Men nu sidder jeg bare og venter på, at vi skal i gang med at skrive.”

NERVEPIRRENDE
En af deltagerne på Talentholdet er 13-årige Sophia Amalie Lund Kierkegaard, der med egne ord altid har læst ”sindsoprivende hurtigt” og fra en tidlig alder. Hun har sammen med 12-årige Laura Kjær Jørgensen og 13-årige Valdemar Monrad Kuhl taget plads i skolebibliotekets sofagruppe.

”Nogle ville måske tænke: ’Nej, ikke mere skole efter sidste time’, men sådan har vi det ikke. Vi får ny inspiration og bliver presset til at læse vores tekster op for hinanden,” forklarer hun.

”Det kan være ret nervepirrende at læse op for andre!,” tilføjer Laura Kjær Jørgensen.

”Ja, og så er det ikke noget, man lige taler så højt om: ’Hey-hey! Jeg går på et litteraturhold!’,” siger Valdemar Monrad Kuhl.

På Talentholdet fokuserer Ida Kongsø og Anne Foverskov på både læsning og skrivning. De læser en masse litteratur, og oveni kommer skriveøvelserne, hvor de selv lærer at jonglere med sproget, som da de fik til opgave at skrive en våd historie eller en tekst, der skulle begynde med ordene ’Kære mormor’. Dertil kommer en række forfatterbesøg. Eleverne har blandt andet mødt forfatterne Josefine Ottesen, Morten Dürr og Kasper Hoff, som hver især har inspireret dem med tekster og øvelser.

”For mig har det haft en betydning for, hvordan jeg skriver. Jeg går i 7. klasse, hvor vi skriver mange stile og essays, og efter at have været på Talentholdet går jeg bare i gang, fordi vi har haft så mange øvelser, der inspirerer,” siger Valdemar Monrad Kuhl.

Han bakkes op af Laura Kjær Jørgensen, som ikke er i tvivl om, at hun har ændret indstilling til dansktimerne:

”Før var det sådan, at timerne bare skulle overstås, fordi det var så kedeligt. Men nu sidder jeg bare og venter på, at vi skal i gang med at skrive.”

STADIG ET TABU
Sophia Amalie Lund Kierkegaard og Laura Kjær Jørgensen er to af Fredensborgs læseglade elever.

Talentholdet slutter af med en aften, hvor deltagerne læser op af egne tekster eller et stykke fra deres yndlingsroman.

”Der er stadig noget tabu over det – blandt andet fordi det at skrive er en meget personlig ting,” forklarer Ida Kongsø.

Hvordan har det været at fokusere så meget på de dygtigste elever? ”Jeg har været lærer siden starten af 80’erne og har altid bekymret mig om at få de svageste elever med, så det er noget, jeg tænkte meget over i starten – altså, at vi bruger mange penge på så få. Men elevernes glæde ved at være med breder sig som ringe i vandet,” forklarer Anne Foverskov.
Hun bakkes op af sin kollega:

De fungerer som en slags ambassadører, for det gør en forskel, når det er ens kammerater, der anbefaler en bog, de synes er fed.

Anne Foverskov

Papirerne sitrede i hendes hænder. Og så begyndte hun at læse, med høj og tydelig stemme, som hun havde øvet sig på derhjemme.

Søren Flott

BRAGENDE BIFALD
Laura Kjær Jørgensen fra 6. C kunne mærke sine hænder ryste, da hun tog plads på trappen i aulaen ved siden af sine forældre. Rundt om hende sad alle de andre fra Talentholdet og deres forældre, som var spændte på at høre deres sønner og døtre læse op. Det gjorde det ikke nemmere, at hun var blandt de første, men hun tvang sig selv frem foran publikum med sine papirer i hånden.

Ville de overhovedet kunne lide historien? Hvad nu hvis de begyndte at grine? Historien om en hund, et blodspor og en fremmed stemme på voicemail skulle jo helst være spændende.

Hun så op og fandt sin mors blik. Så så hun ned på teksten. Papirerne sitrede i hendes hænder. Og så begyndte hun at læse, med høj og tydelig stemme, som hun havde øvet sig på derhjemme.

Kort efter bragede bifaldet mod hende – Laura Kjær Jørgensen havde ramt plet.

… kage er vigtig!

Laura Kjær Jørgensen

DET HAR VI LÆRT
Ida Kongsø og Anne Foverskov konkurrerer med fodboldtræning, computerspil og de sociale medier, når det gælder om at tiltrække sig elevernes opmærksomhed. I den proces har de blandt andet lært, at …… 

netværk betyder alt. Det er umuligt at sætte et initiativ som Talentholdet i søen, hvis ikke man er flere om at investere tid og penge i det.

… politisk opbakning er afgørende. Oppefra skal man være villig til at turde satse på de dygtigste elever.… 

talenter ofte har travlt. De skal selv vælge Talentholdet til og ikke føle sig presset fra lærere eller forældre.… 

man skal være passioneret og parat til at lære eleverne at kende og tage dem alvorligt. Det smitter af på eleverne.… 

kage er vigtig! Selv om aktiviteterne foregår på skolen, skal man skabe en atmosfære, så det ikke føles som en forlænget skoledag.