Lærere: Konkurrence giver et fagligt boost

Dato 31/01-2019

Forfatter Anders Klebak

Inspirerende opgaver fra den virkelige verden og et positivt spot-light på faglig dygtighed. Sådan lyder nogle af vurderingerne fra flere lærere, som fulgte finalen i DM i fagene i Aarhus på nærmeste hold.

Konkurrenceelementet virker motiverende på eleverne.

To drenge med hættetrøjer stirrer intenst på et reagensglas fyldt med æggehvide og citronsyre. Bliver væsken tykkere, skifter den farve? De tager tid, rører med en lille træpind i glasset og skriver noter.

De to elever er med i DM i fagene og har kæmpet sig fra de regionale mesterskaber til finalen på Dokk1 i Aarhus. En ære de deler med firehundrede andre elever fra hele landet.

“Eleverne får lov til at gå i dybden og til at arbejde med noget virkelighedsnært. Det er ikke bare en opgave for opgavens skyld.”

Biologiopgaven, som de knokler med, er ikke bare grebet ud af den blå luft. Den er udviklet i samarbejde med Chokoladefabrikken. En virksomhed fra Skanderborg, som producerer is, chokolade og kager. Chokoladefabrikken vil gerne have elevernes input til bæredygtig produktion og ideer til en ny flødebollevariant.

“Eleverne får lov til at gå i dybden og til at arbejde med noget virkelighedsnært. Det er ikke bare en opgave for opgavens skyld. Det synes jeg, er en rigtig god måde at tage eleverne seriøst på, og det påvirker deres engagement positivt,” siger Ole Glanz, der er lærer på Skals Efterskole og har syv elever med til finaledagen.

Eleverne lægger også vægt på det sociale ved arrangementet.

MEGET STOLTE

Og det virkelighedsnære er netop tanken bag konkurrencerne. Seks virksomheder har været med til at udarbejde konkurrencerne. Eksempelvis har Nationalmuseet leveret input til opgaven i historie, hvor eleverne skal vurdere fundet af en bronzealderkvinde i en gravhøj. Eleverne har mulighed for at røre og undersøge kopier af ting, som blev fundet i gravhøjen, blandt andet kvindes klædedragt og en bronzedolk.

Mens eleverne dybt koncentrerede arbejder på opgaverne, kan deres lærere følge slaget som tilskuere. En af dem er Nanna Begtrup, lærer og læsevejleder på Kulsbjerg Skole i Vordingborg. Hun kalder opgaverne for “superfede”.

“Det er noget, vi kan tage med hjem og bruge som inspiration, fordi det bare er en god måde at lave opgaver på,” siger hun.

“Vi har ikke haft særlig stor opmærksomhed på de dygtige elever. Det prøver vi at blive bedre til nu, og DM i fagene kan hjælpe os med den indsats.”

Nanna Begtrup er lærer og læsevejleder på Kulsbjerg Skole.

Alle på Kulsbjerg Skole – både elever og lærere – er stolte over, at skolen har seks deltagere i finalen, fortæller hun. Det er langt over forventningerne i en konkurrence, hvor privatskoler og skoler med højt fagligt niveau sætter sig på mange af finalepladserne.

“Vi er en helt almindelig folkeskole med et stort antal inklusionselever. Vi har længe haft et fokus på at hæve bunden, men vi har ikke haft særlig stor opmærksomhed på de dygtige elever. Det prøver vi at blive bedre til nu, og DM i fagene kan hjælpe os med den indsats,” siger Nanna Begtrup.

Hun forklarer, at konkurrencen giver eleverne et mål at sigte efter.

“Vi har både elever med i dag, som bare er naturligt intelligente og dygtige. Og så har vi et par stykker med som er flittige og arbejder. Nu kan de se, at det kan betale sig at være flittig. Det er vigtigt at have noget, der kan motivere den gruppe elever, og at de forstår, at selv om man er dygtigere end de andre i klassen, kan man altid blive endnu dygtigere,” siger hun.

I år var det kun 9. klasseselever fra skolen, der deltog i den indledende runde. Men skolen satser på at udvide næste år, så også 7. og 8. klasse kan stille op.

SKJULT TALENT

Samme toner lyder fra Daina Petersen-Jessen, der er lærer på Holbergskolen i Dianalund. Hun fortæller, at man også her har skærpet fokus på at give de stærke elever mere opmærksomhed. Blandt andet står hun i spidsen for et nyoprettet elitehold i engelsk på skolen, og det er en af eleverne herfra, som er er med i finalen.

Men hun peger også på, at formatet giver nogle elever, som ofte går under radaren, mulighed for at vise sig frem.

“DM i fagene er en rigtig god måde at få øje på de skjulte talenter. De har en tendens til at gemme sig lidt. Måske fordi de synes, det er pinligt at være fagligt dygtig. Men man skal være stolt af at være fagligt dygtig,” siger hun.

“Man skal være stolt af at være fagligt dygtig.”

Daina Petersen-Jessen fortæller, at konkurrenceelementet også virker motiverende på eleverne. “Det giver et fagligt boost og noget faglig stolthed,” siger hun. “Det er også et fællesskab.”

Når eleverne er færdige med deres opgaver, begynder de så småt at bevæge sig ned i den store sal for at få en velfortjent sandwich og noget at drikke til at genoplade hjernen, mens de venter på afgørelsen.

Opgaverne i DM i fagene stiller større krav til refleksion og kreativitet, end eleverne er vant til i skolen.

En af dem er Frida Trolle Herforth fra Kokkedal Skole, som har deltaget i engelskkonkurrencen. Hun roser også opgaverne.

“Det er fedt at arbejde med anderledes ting, end vi gør normalt,” siger hun. Hun kalder sig selv for et konkurrencemenneske og er glad for at være med i finalen. Men hun lægger også vægt på det sociale ved arrangementet:

“Det er også sjovt at møde mennesker, der kommer langvejs fra. Og så er det jo vildt at få lov til at holde det sådan et sted,” siger hun med henvisning til Dokk1.

“Det er meget mere end en konkurrence.”

“DET ER OGSÅ ET FÆLLESSKAB”

Tre elever fra 9. klasse på Kulsbjerg Skole – Mathilde Nobæk Olsen, Marie Damsted Larsen og Ellen Nordkvist Permin – er også glade for at være med. Marie fortæller, at hun ikke klarede sig helt godt i biologikonkurrencen, men humøret er fint.

9. klasseseleverne Mathilde, Marie og Ellen deltager på DM i Fagene fra Kulsbjerg Skole.

“Jeg manglede to opgaver, så jeg vinder ikke. Det var svært, men fedt alligevel,” siger hun.

Mathilde peger på, at opgaverne er formuleret på en mere åben måde, der stiller større krav til refleksion og kreativitet, end de er vant til i skolen. Og Ellen bakker op: “Man får ikke ret meget hjælp ud fra spørgsmålene. Så man skal tænke mere selvstændigt,” siger hun.

Hun tilføjer, at de tre piger ikke går i samme klasse, men det at følges til finalen og støtte hinanden, skaber sammenhold på tværs af årgangen.

“Det handler ikke bare om, hvordan jeg selv klarer det,” siger hun. “Det er meget mere end en konkurrence. Det er også et fællesskab.”

Hvad er DM i Fagene?
  • DM i Fagene er en landsdækkende konkurrence for 7., 8. og 9. årgang.
  • Eleverne konkurrerer i matematik, biologi, dansk, engelsk og historie. Desuden er der en tværfaglig konkurrence for hold.
  • Formålet med DM i Fagene er at sætte fokus på fagligheden og den faglige udvikling hos eleverne under overskriften ”De stolte nørder”.
  • De kreative problemløsninger og innovationsevnen er i fokus, da et af projektets formål er at understøtte nytænkningen af måder at lære på.
  • Derfor er fokus heller ikke udelukkende på de fagligt stærkeste, men også på de kreative og innovative løsningsforslag.
  • Centralt for konkurrencen er den casebaserede tilgang, hvor anvendelsesorienteret læring er i fokus.
  • I år har en række virksomheder leveret input til opgaverne, blandt andet Nationalmuseet, Chokoladefabrikken og Roskilde Festival.