Forholdet mellem hjerne og kreativitet

Dato 22/11-2016

Forfatter Jørgen Lyhne

I dette interview sættes Jørgen Lyhne på den svære opgave, at forklare og beskrive, hvad kreativitet kan være. Vi har spurgt ham, om han vil sætte denne viden i relation til viden om hjernen – og giv et bud på, hvilke sammenhænge der er mellem hjernen og kreativitet.

LYHNE SVARER BLANDT ANDET PÅ DISSE SPØRGSMÅL:

  • Hvad kan kreativitet være; Hvad er et kreativt menneske?
  • Hvad er forholdet mellem hjernen og kreativitet?
  • Kreativitetens vilkår i dagens skole?
  • Hvordan kan man arbejde kreativt i skolen?

Se interviewet her, og bliv inspireret til at arbejde med kreative læreprocesser i din egen pædagogiske praksis.

HELE INTERVIEWET


HVAD ER KREATIVITET?

DIVERGENT OG KONVERGENT TÆNKNING


VILKÅR FOR KREATIVITET


KREATIVITET I PRAKSIS


MODET TIL KREATIVITET

Se også interviewet med Kis Østergaard, som fortæller om Mediated Learning Experience (MLE). MLE er en kognitions- og neuropædagogisk tilgang, som giver konkrete bud på, hvordan arbejdet med elevernes tænkefærdigheder kan udvikles via det pædagogiske relationsarbejde.