Nikolaj Bebe

Nikolaj Bebe

Nikolaj Bebe er specialist i arkitekturpsykologi og kandidat i pædagogisk psykologi fra Aarhus Universitet, hvor han specialiserede sig i, hvordan arkitektur, design og artefakter påvirker mulighederne for, at kreativitet og innovation kan opstå i lærings- og arbejdsmiljøer. Nikolaj skrev sit speciale i samarbejde med Universe Research Lab, hvor han under forskningsprojektet Mange Måder At Lære På (MMALP) undersøgte de fysiske rammers betydning for kreativitet og læring i den danske folkeskole. Resultaterne heraf blev præsenteret på 5th European Conference on Positive Psychology og senere i en række artikler. Læs mere og download specialet her.

Nikolaj er grundlægger af DAFNAP – Dansk Forskningsnetværk for Arkitekturpsykologi og ejer af konsulentfirmaet ArchiPsych, der yder proces- og bygherrerådgivning om design og analyser af arkitektur og fysiske rammer, der fremmer kreativitet, innovation, læring og almen menneskelig sundhed. ArchiPsych indgår ligeledes i arkitektkonkurrencer. Læs mere på www.archipsych.dk og om DAFNAP på www.arkitekturpsykologi.dk

Emner:

  • Arkitekturpsykologi
  • Kreativitet
  • Innovation
  • Design Thinking
  • Flow
  • Brugerinddragelse og brugerdreven innovation
  • Psykomotorik.

Artikler af forfatteren:

Titel
Dato
Tema
Type

Fremtidens skolearkitektur – seks designgreb

Danmark investerer store summer i skoleombygninger, skolerenoveringer og opførelser af helt nye skoler. I dette opslag giver forfatteren et bud på, hvordan skoler kan arbejde med de fysiske rammer. Hans…

Fysisk læringsmiljø
Artikel

Læring og skolens fysiske rammer

Når man taler om sammenhænge mellem læring og den materialitet som skaber det fysiske læringsrum, anvendes der ofte flere betegnelser – eksempelvis arkitektur, fysiske omgivelser/faciliteter, artefakter eller fysiske rammer. Alle…

Fysisk læringsmiljø
Artikel