Jesper Bremholm

Jesper Bremholm

Jesper Bremholm er adjunkt i dansk didaktik og forsker på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet. Har tidligere arbejdet 7 år som underviser i dansk på læreruddannelsen og før det 3 år som gymnasielærer i dansk og fransk.

Jesper har gennem flere år undervist på læsevejlederuddannelsen. Jesper Bremholms primære forskningsområde er faglig literacy (faglig læsning og skrivning), og han færdiggjorde i 2014 sin ph.d., Læsning som ressource, om læsning i de naturfaglige fag. Han har bl.a. undersøgt og udviklet læseguides som metode og redskab til at støtte elevers læringsmæssige udbytte af faglige tekster. Dette kan man bl.a. læse om i inspirationshæftet Læseguide – hvad, hvorfor og hvordan udgivet af Nationalt Videncenter for Læsning.

Emner:

  • Literacy
  • Læsning
  • Skrivning
  • Læseguides

Artikler af forfatteren:

Titel
Dato
Tema
Type

Læremidler i danskfaget

Denne artikel præsenterer en syntese af et omfattende forskningsprojekt om læremidler i danskfaget gennemført i perioden 2015-2017. Undersøgelsen viser samlet, at danskfaget set gennem dets læremidler er præget af en…

Læremidler
Artikel