Elever prøver kræfter med müslibarer og moselig

Dato 19/12-2018

Forfatter Anders Klebak

Op mod 9.000 skoleelever dystede i den indledende runde af DM i fagene. Målet med konkurrencen er at skabe et positivt billede af at være faglig dygtig. Alinea var på besøg på en skole i Roskilde.

Eleverne på Sankt Josefs Skole i Roskilde sidder koncentreret foran skærmene og taster løs. Men dagens opgaver er anderledes end dem, de plejer at møde. Nogle elever skal lave en reklame for en müslibar, andre skal regne på, hvor mange solceller, der skal være på et lejlighedskompleks i Aarhus.

Det er tredje år i træk, at Danske Skoleelever holder DM i fagene, og ifølge lærer og talentvejleder Caroline Bjellekjær Matthiassen på Sankt Josefs Skole er det en kærkommen lejlighed til at give eleverne nogle opgaver, der udfordrer dem på nye måder.

Vi er en skole, der prøver at gøre meget ud af en talentindsats. Vi vil gerne have, at alle elever får mulighed for at blive set og hørt i forhold til, hvad de kan og ikke kan. Men specielt de dygtige elever, som godt kan bruge lidt ekstra udfordringer og prøve noget andet end den normale undervisning,” siger hun.

Eleverne vælger selv hvilket fag, de vil stille op i. Et lille ur på skærmen tæller ned, og hvis man løser opgaverne i sit valgte fag hurtigt, kan man springe videre til et nyt fag.

Lige præcis DM i fagene er godt for os, for det er mange forskellige fag, man kan vælge. Det kan være, man er rigtig dygtig i dansk, men mindre dygtig i matematik. Så har man muligheden for at vise, hvad man kan i det fag, man er god til,” siger Caroline Bjellekjær Matthiassen.

VAR KVINDEN OFFER FOR EN FORBRYDELSE ELLER ET OFFER TIL GUDERNE?

En stor del af opgaverne handler om at løse virkelighedsnære problemstillinger. Og det er virksomheder og organisationer, der har leveret input til opgavesættene. For eksempel har Nationalmuseet lavet en opgave til konkurrencen i historie. Her skal eleverne diskutere forskellige forklaringer på, hvorfor liget af en kvinde fra jernalderen er kastet i en mose. Var hun offer for en forbrydelse eller et offer til guderne?

Det er især den del, som eleverne taler positivt om i dagens konkurrence. Caroline fra 9. klasse har kastet sig over historieopgaven.

Det er en slags mysterie, jeg skal løse, og det er en meget spændende opgave,” siger hun.

Jonas, også fra 9. klasse, der har valgt biologi, supplerer:

Det er noget andet, end vi er vant til, og så er det også sjovt at konkurrere og prøve at banke de andre.

Til gengæld er der også lidt frustration fra nogle af 7. klasseseleverne, som deltager i konkurrencen. Der er nemlig en del it-problemer i den første times tid, som gør at nogle elever bliver afbrudt flere gange. Men det er heldigvis en undtagelse, forklarer Karina Krog fra Danske Skoleelever. Det plejer at køre uden de store problemer.

SEJT AT GØRE SIG UMAGE I SKOLEN

Danske Skoleelever oplever en stigende interesse for konkurrencen – de har skoler med fra stort set alle landets kommuner.

Ideen med konkurrencen er at skabe et positivt billede af faglig dygtighed, og derfor har organisationen valgt hashtagget #destoltenørder, forklarer Karina Krog fra Danske Skoleelever:

Vi vil gerne sætte fokus på, at det er sejt at gøre sig umage i skolen. At det skal forbindes med noget positivt at være fagligt dygtig.

Hun peger dog på, at det ikke kun er 12-talselever, som klarer sig godt i konkurrencen.

Vi hører fra mange, som går videre fra første runde, at de er overraskede over at stå i finalen. Der var flere, som sidste år sagde, at de ikke plejer at være blandt de bedste i klassen,” siger hun.

Og det hænger formentlig sammen med den måde opgaverne er konstrueret på.

Det handler ikke kun om at svare rigtigt eller forkert, men også om at tænke kreativt og kunne bruge sine værktøjer fra fagene i en ny sammenhæng,” siger Karina Krog.

Da dagen er overstået og resultaterne et par uger senere er blevet gjort op, viste det sig, at Sankt Josefs Skole har klaret sig ganske godt. 45 elever går videre til finalen i Aarhus 24. januar 2019.

DM i Fagene
  • Danske Skoleelever står bag Danmarksmesterskaberne i fagene
  • Ca. 9.000 elever fra 7.-9. klasse fordelt på skoler i hele landet deltog i årets udgave
  • En række organisationer og virksomheder støtter begivenheden, bl.a. Alinea
  • Eleverne kan stille op i biologi, matematik, dansk, historie og engelsk
  • Desuden kan eleverne stille op som hold i en tværfaglig opgave
  • Alle hjælpemidler er tilladt, når opgaven går i gang
  • De bedste fra den indledende runde mødes i DOKK1 i Aarhus til finalen 24. januar
  • 473 elever har kvalificeret sig til finalen