DEN DIGITALE SKOLE ANNO 2018

Den digitale skole
af Stine Honoré

En webdokumentar i tre afsnit

Kom med ind i klassen hos Mads, Gitte og Casper, som på hver deres måde skal forholde sig til de digitale muligheder, der findes i skolen i dag. Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvilken betydning har den stigende digitalisering på vores børn og unges liv og dannelse?

AFSNIT 1: En skole i forandring

Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvordan sikrer man som lærer, at det digitale bliver brugt meningsfuldt? Vi kommer helt tæt på eleverne, som arbejder i Alineas nye portaler, og hvor de blandt meget andet lærer, hvordan man skriver en god jobansøgning. I afsnittet spørger vi også tre eksperter om den stigende digitaliserings betydning for elevernes liv og læring.

Mød eksperterne i første afsnit

professor

Ole Sejer Iversen

LÆS INTERVIEW:
”I min forskning kan jeg se, at uanset hvordan vi vender og drejer undervisningssituationerne, og uanset hvordan vi laver vores interventioner om teknologiforståelse, er lærerrollen helt central for den undervisning, der foregår.”

PH.D. & LEKTOR

Jens Jørgen Hansen

LÆS INTERVIEW:
”Vi skal forholde os kritisk til de digitale læremidler og de digitale værktøjer – og vi skal være meget reflekterede omkring kun at bruge dem, hvor de giver mening.”

EKSPERT

Camilla Mehlsen

LÆS INTERVIEW:
”De børn og unge, vi har i dag, er meget alene med de digitale medier, blandt andet fordi det er en verden, som voksne har svært ved at forstå.”

AFSNIT 2: Eleven i centrum

Kom med ind i klassen hos Mads, Gitte og Casper og oplev, hvordan de på hver deres måde forholder sig til de digitale muligheder, der findes i skolen i dag. Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvordan sikrer man som lærer, at det digitale bliver brugt meningsfuldt? Vi kommer helt tæt på eleverne, som i dette afsnit arbejder praktisk med mål og enheder i matematik. Og vi taler med tre eksperter om elevernes motivation, om det visuelles betydning for læringen, og om hvad det er, de digitale læremidler egentlig kan.

Mød eksperterne i andet afsnit

PH.D. & FORSKER

Stig Toke Gissel

LÆS INTERVIEW:
”Der er ingen tvivl om, at et digitalt læremiddel potentielt kan motivere eleverne i højere grad end et analogt læremiddel kan. Blandt andet fordi eleverne imødekommes af læremidlet på en anden måde.”

PH.D & LEKTOR

Frans Ørsted Andersen

LÆS INTERVIEW:
”Indre motivation er motivation, der kommer indefra, det er der, hvor vi er engagerede og interesserede i selve læringsindholdet.”

PROFESSOR

Mie Buhl

LÆS INTERVIEW:
”Fordi flere billeder bliver tilgængelige for os, og fordi det bliver lettere for elever også selv at producere billeder, er der et kæmpe potentiale, man ikke udnytter i tilstrækkelig grad.”

AFSNIT 3: Fremtidens skole

Kom med ind i klassen hos Mads, Gitte og Casper og oplev, hvordan de på hver deres måde forholder sig til de digitale muligheder, der findes i skolen i dag. Hvordan spiller det digitale ind i en helt almindelig skolehverdag? Og hvordan sikrer man som lærer, at det digitale bliver brugt meningsfuldt? Vi kommer helt tæt på eleverne, og vi taler med tre eksperter om fremtidens skole og lærerens vigtige rolle.

Mød eksperterne i tredje afsnit

TECHJOURNALIST & PODCASTER

Anders Høeg Nissen

LÆS INTERVIEW:
”En meget vigtig del af at blive moderne menneske, er at lære hvornår man skal bruge hvilke værktøjer til hvad.”

PH.D. & LEKTOR

Jens Jørgen Hansen

LÆS INTERVIEW:
”I dag foregår elevernes skolehverdag både i et fysisk miljø, et digitalt miljø og i en sammensmeltning af de to.”

EKSPERT

Camilla Mehlsen

LÆS INTERVIEW:
”Vi kan se, at børn og unge på rigtig mange punkter ikke er specielt kompetente, selvom de bruger rigtig meget tid på de sociale medier.”