Artikler

Titel
Dato
Tema
Type

De digitale læremidlers potentialer

Vi har talt med læremiddelforsker Stig Toke Gissel om, hvad det er, de digitale læremidler kan. Interviewet er en del af webdokumentaren DEN DIGITALE SKOLE. DIGITALE LÆREMIDLER – HVAD ER DET?…

Den digitale skole
Artikel

Digital teknologi er i dag et grundvilkår

Vi har talt med professor Ole Sejer Iversen om den forandrede skole, den stigende digitalisering og den nødvendige teknologiforståelse. Interviewet er en del af webdokumentaren DEN DIGITALE SKOLE. HVILKEN SKOLE…

Den digitale skole
Artikel

Billeders betydning i den digitale skole

Vi har talt med professor Mie Buhl om det visuelles betydning for læringen. Interviewet er en del af webdokumentaren DEN DIGITALE SKOLE. HVILKEN BETYDNING HAR DET VISUELLE FOR ELEVERNES LÆRING…

Den digitale skole
Artikel

Poetry slam er lyrik i øjenhøjde

Digte er kedelige og svære. Sådan opleves mødet med lyrik i skolen for mange elever. Men sådan behøver det ikke at være. Da en 9. klasse i Aarhus fik besøg…

Mundtlighed
Artikel

Spørgsmålet, som alle matematiklærere møder

Hvad skal man bruge det til? Det er ikke et spørgsmål, som er unikt inden for matematik, men der er flere grunde til, at det er særligt påtrængende netop i…

#VILDMEDMATEMATIK
Artikel

”Når man pludselig forstår, hvad der foregår”

25-årige Mathias Bæk Tejs Knudsen er god til matematik. Virkelig, virkelig god til matematik. Som 17-årig vandt han olympisk guld i disciplinen, og allerede som 24-årig fik han sin ph.d….

#VILDMEDMATEMATIK
Artikel

Ord skaber virkelighed

Når kategoriseringer bliver den dominerende fortælling For at forstå den verden vi lever i, er vi nødt til at inddele den i kategorier. Men det er uhensigtsmæssigt, hvis kategorierne ender…

Særlige behov
Artikel

Inklusion med succes

Udgangspunktet for en inkluderende tankegang er, at elevens omgivelser kan være med til at bevæge sig væk fra at handicappe den udfordrede elev med opstilling af normsæt, der er umiddelbart uopnåelige…

Særlige behov
Artikel

Inddrag brugerne aktivt når skolen skal have nye rum

Lærere og pædagoger skal være en aktiv del af designprocessen, når skoler skal have nye rum og indretninger. Det mener Bodil Bøjer, der er i gang med en erhvervs-Ph.d. om…

Fysisk læringsmiljø
Artikel

Spansk i grundskolen – sådan griber du det an

Spansk er kommet på skoleskemaet som 3-årigt valgfag i 7.-9. klasse – foreløbig som forsøgsordning. Men hvordan griber du det an, når du ikke har erfaring med at undervise i…

Sprogtilegnelse
Artikel