Læring

Hvad er læring?

Læring kan biopsykologisk defineres som processer, hvorved der dannes nye, neurale mønstre i hjernen/kroppen og/eller allerede etablerede mønstre forstærkes eller svækkes.

Læring kan psykologisk defineres som processer, hvorved en person tilegner sig ny kompetence.

Læring kan pædagogisk defineres som processer, hvorved en person tilegner sig tilsigtet kompetence.

Man kan sige, at en person, der lærer, også "konstrueres" eller "dannes". Hvis der er tale om en høj grad af individualitet og oprigtighed i læreprocesserne, kaldes det i den pædagogiske verden ofte for "dannelse", mens der snarere tales om "uddannelse", når læreprocesserne primært er bestemt af læreplaner og uddannelsesinstitutioner.

Via opslagene i venstre kolonne kan du studere området nærmere.

Her er en video, produceret af Susanne Aabrandt & kolleger, om principper for fysisk indretning af læringsmiljøer:


Og endnu en video af Susanne Aabrandt & Kolleger - her vedr. deres syn på kropslig læring:

Referencer

Illeris, K. (1999). Læring. Roskilde: RUC.

Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet - hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug.

Publiceret 11. jan 2011 • Opdateret 26. jan 2011