Computerspil i undervisningen

Computerspil er motiverende for eleverne, og kan inddrages i folkeskolens undervisning på utallige måder. Her får du et konkret eksempel på, hvordan du inddrager computerspil og samtidig opfylder Fælles Mål. 

Opfyldelse af Fælles Mål

Computerspil kan inddrages i folkeskolens undervisning på utallige måder. Fælles Mål 2009 Dansk lægger op til, at man betragter computerspil som en danskfaglig genre og gør dem til genstand for analyse og produktion.

Ved at beskæftige sig med computerspil i danskundervisningen, er der gode muligheder for at arbejde hen imod formålet for faget, som nævner, at undervisningen skal udvikle en åben og analytisk indstilling til og kvalificere elevernes indlevelse og indsigt i samtidens udtryksformer.

I dette tværfaglige projekt opfyldes også Fælles Mål for faget engelsk og for It- og mediekompetencer i folkeskolen (hæfte 48). 

Computerspil i danskfaget

Learning with Games, som beskrives i undervisningsforløbet herunder, er bare ét eksempel på, hvordan man kan inddrage computerspil i forskellige facetter af danskundervisningen.

Projektets målgruppe er elever på mellemtrinnet og der arbejdes med følgende elementer af danskfaget:

  • analyse
  • meddigtning
  • reklame
  • anmeldelse
  • diskussion, argumentation kommunikation (blog og chat)
  • produktion

Projekt Learning with Games er desuden et internationalt samarbejdsprojekt med deltagelse af skoler i Danmark, Sverige og Finland. 
Undervisning med computerspil

Motivation

Formålet med undervisningen er at inddrage computerspil som motivationsfaktor i forhold til at styrke elevernes danskfaglige kompetencer (for eleverne i Danmark) og samtidig gøre dem interesserede i at udveksle synspunkter med elever i de nordiske lande og erhverve sig viden om hinandens ungdomskultur.

Der er ingen tvivl om, at inddragelse af computerspil i undervisningen rummer et motivationspotentiale. I projektet oplevede vi et udstrakt elevengagement i alle 3 lande, som ifølge lærernes udsagn var unikt og usædvanligt. Både elever og lærere vurderede det faglige udbytte højt.  

Undervisningsforløbet

Her kan du hente det konkrete undervisningsforløb, der er omtalt i dette opslag (Hent)

Undervisningsforløbet er fra projektet Learning with Games, et nordisk projekt støttet af Fonden for Entreprenørskab.


Publiceret 27. mar 2012 • Opdateret 10. maj 2017

Kommentar(er)

  • Jens Petur15. feb 2017

    Det er noget værre pis det her, send børnene ud på markerne hvor de kan passe får!

  • Jens Petur15. feb 2017

    Det er noget værre pis det her, send børnene ud på markerne hvor de kan passe får!

  • Jens Petur15. feb 2017

    Det er noget værre pis det her, send børnene ud på markerne hvor de kan passe får!

  •  
 

Kommenter denne side: